Pengenalan
Malaysia merupakan
sebuah negara maju yang semakin membangun. Pelbagai langkah dan tindakan yang
dirancang dan dilaksanakan untuk mencapai misi dan visi negara. Pelaksanaan tersebut
telah mula sebelum negara menggapai merdeka lagi. Langkah dan usaha kerajaan
tersebut meliputi pelbagai perkara dan segenap sudut seperti aspek kesihatan,
pendidikan, pengangkutan dan banyak lagi. Langkah dan usaha kearah kemajuan dan
pembangunan Negara yang dilaksanakan dalam bidang pendidikan. Hal ini dapat
dilihat apabila terhasilnya Laporan Rahman Talib, Ordinan Pelajaran, Laporan
Razak dan lain – lain lagi yang bertujuan ke arah pembangunan dalam bidang
pendidikan. Dewasa ini, bidang pendidikan telah diangkat ke satu tahap yang
lebih tinggi apabila kerjaya guru diiktiraf sebagai satu profesion.
Artikel daripada Berita Harian bertarikh 13 Mac 2012, bertajuk Minda
Pengarang : Menambahbaik Profesion Perguruan Mampu Tingkat Sistem Pendidikan,
menyatakan sistem pendidikan Negara yang bagus adalah faktor utama kepada
penghasilan modal insan yang berkualiti seperti yang dihasratkan negara. pelbagai
usaha dan langkah yang telah dilaksanakan oleh kerajaan bagi memastikan mutu sistem
pendidikan negara bertambah baik dari semasa ke semasa. Antara usaha tersebut
ialah dengan memartabatkan profesion keguruan.
Sebelum melihat dan menganalisis dengan lebih mendalam berkaitan
pemartabatan profesion keguruan, akan dibincangkan terlebih dahulu tentang
kerjaya guru yang diiktiraf sebagai suatu profesion. Pada era 2000, kerjaya
guru kurang mendapat perhatian masyarakat berikutan ledakan kemajuan negara
ketika itu menjadikan penjanaan peluang pekerjaan yang berasaskan kemajuan
infrastruktur, teknologi maklumat, perindustrian dan perkilangan. Namun kini, telah
berubah apabila kerjaya guru menjadi rebutan khususnya pelajar-pelajar lepasan
SPM. Pada setiap tahun permintaan terhadap bidang ini semakin meningkat.
Sedangkan tempat yang ditawarkan adalah terhad (Syed Ismail dan Ahmad, 2012).
Hal ini ekoran kesukaran para lulusan universiti mendapat pekerjaan yang sesuai
dengan kelulusan mereka. Bagi memastikan profesionalisme pendidikan guru berada
di landasan yang betul dan dijamin kualitinya, pihak kementerian telah
menyediakan pelbagai kemudahan dan mewajibkan bakal guru serta guru terlatih
menjalani pelbagai kemahiran baharu sesuai dengan arus globalisasi.
Latihan yang khusus adalah penting kepada seorang bakal guru untuk
membolehkannya melangkah ke alam profesion guru. Syed Ismail dan Ahmad (2012)
menyatakan, menurut Kamus Dewan, ‘profesion’ adalah suatu bidang pekerjaan
khasnya yang memerlukan pendidikan dan kecekapan serta kemahiran yang tinggi
dan latihan khas. Mengikut Lieberman (1956), pula, sesuatu kerjaya yang digolongkan
sebagai profesion haruslah mengandungi beberapa ciri khusus. Pertama, mereka
golongan profesional yang pernah mendapat latihan khusus dalam sesuatu bidang kemahiran
ikhtisas mengikut satu tempoh masa tertentu. Seterusnya, pekerjaan itu,
merupakan perkhidmatan yang unik dan penting dengan matlamat yang jelas untuk
masyarakat dan negara. Selain itu, pekerjaan yang menggunakan banyak keupayaan
dan kebolehan intelek semasa memberi perkhidmatan. Kemudian mereka golongan pakar dalam bidang pekerjaan tertentu dan
mempunyai kuasa autonomi semasa menjalankan tugasnya. Mereka juga mementingkan
mutu perkhidmatan serta dedikasi terhadap pekerjaannya dan tidak mementingkan
pendapatan atau ganjaran kewangan semasa memberi perkhidmatan. Pekerja dalam
kerjaya itu terdiri daripada ahli-ahli satu organisasi yang berkuasa menentukan
nilaitara-nilaitara untuk kemasukan, mengawal mutu perkhidmatan dan
penyingkiran ahli. Seterusnya, setiap ahli mematuhi sesuatu kod etika yang
ditentukan oleh organisasi profesion itu. Terakhir, setiap ahli akan
bertanggungjawab terhadap semua tindakan dan keputusan yang dibuat olehnya.
Berdasarkan ciri - ciri tersebut, Mok
Soon Sang (1996) merumuskan secara
ringkas konsep profesionalisme sebagai suatu pekerjaan yang khusus dan
dilaksanakan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang
cukup bermutu, bersikap jujur, dedikasi, bertanggungjawab dan bermoral tinggi,
mempunyai autonomi bertugas serta mematuhi kod etika yang ditentukan oleh
organisasinya. Oleh hal yang demikian, adalah pasti bahawa kerjaya guru
merupakan suatu profesion berdasarkan ciri-ciri dalam kerjaya guru yang
menepati ciri-ciri yang dinyatakan oleh Liberman.
Dalam
dunia pendidikan, terdapat beberapa istilah yang nampak hampir sama pada
zahirnya, tetapi berlainan pada maknanya. Istilah-istilah ini adalah penting
untuk diketahui dan difahami. Pertama konsep perguruan dan kosep keguruan.
menurut Kamus Dewan (1989), konsep perguruan diertikan sebagai pengajaran,
misalnya kepada guru pelatih, pelajar dan sebagainya. Konsep keguruan adalah
perkara yang berkaitan dengan guru seperti peranan, tugas, kelayakan dan
sebagainya. Kemudian, konsep profesion keguruan dan konsep profesion perguruan.
Menurut Kamus Dewan (1989) juga, konsep profesion keguruan adalah pekerjaan
yang berkaitan dengan peranan tugas, tanggungjawab, sifat dan kualiti guru. Manakala,
konsep profesion perguruan adalah pekerjaan pengajaran yang memerlukan
pelajaran yang tnggi dan latihan khas.
Menurut Syed Ismail dan Ahmad (2012)
dalam konteks keguruan, guru yang profesional haruslah mempunyai tiga ciri
kemahiran professional guru iaitu mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang
tinggi dalam banyak aspek, bukan sahaja mata pelajaran yang diajarnya. Ciri
seterusnya, bertanggungjawab dan memberikan perkhidmatan yang bermutu tinggi.
Ciri ketiga, ialah terlatih dan mahir dalam tugas-tugas mengajar dan membimbing
murid.
Perkembangan
Meningkatkan dan memartabatkan
profesion keguruan adalah suatu pandangan positif yang telah dapat dilihat oleh
kerajaan sejak awal lagi. Hal ini dibuktikan berdasarkan perancangan dan
langkah yang telah dan akan direncana kerajaan kearah memartabatkan profesion
keguruan. KPM telah berusaha untuk memartabatkan profesionalisme guru dengan meningkatkan
kualiti guru, kerjaya guru dan kebajikan guru. KPM bermatlamat untuk menjadikan
profesion guru dihormati dan dipandang tinggi sesuai dengan amanah yang dipikul.
KPM berusaha memartabatkan profesion keguruan dengan memberi tumpuan kepada fokus
dan strategi pelaksanaan seperti menambah baik sistem pemilihan calon guru
dengan cara memperketat syarat dan kriteria pengambilan calon melalui Ujian
Pemilihan Calon Guru Malaysia (Malaysian Teachers Selection Test - MTeST),
temuduga individu dan berkumpulan serta ujian bertulis Bahasa Inggeris, telah
banyak dijalankan oleh fakulti pendidikan di universiti. Pemilihan melalui
penampilan calon guru seperti pertuturan, dan cara pembawaan, pandangannya
terhadap sesuatu isu, kebolehannya untuk mengawal perasaan dan keadaan fizikal
seseorang merupakan kriteria yang boleh diuji semasa sesi temuduga dijalankan.
Tanpa temuduga seperti ini, kita dapat mengesan individu yangmempunyai
kelemahan atau kecacatan tertentu seperti tidak pandai bertutur dengan baik,
perwatakan yang tidak sesuai dan sikap terlalu gugup tidak dapat dikesan.
Tindakan tersebut juga terpaksa diambil untuk memastikan seseorang guru tidak
memilih opsyen perguruan sebagai pilihan terakhir mereka.
Seterusnya untuk meningkatkan lagi profesion keguruan, kerajaan
telah memperkenalkan falsafah pendidikan negara. Falsafah pendidikan merupakan
langkah permulaan dalam proses pembangunan sistem pendidikan. Penetapan
aspek-aspek lain yang terdapat adalah seperti matlamat, isi kandungan,
pendekatan, srategi dan kaedah pengajaran merujuk kepada falsafah pendidikan yang
telah ditetapkan. Penting sebagai satu garis panduan kepada guru untuk mengajar
dengan lebih berkesan. Proses mendidik pelajar perlu dijalankan secara terancang
dan sistematik untuk mendatangkan hasil seperti yang diharapkan. Falsafah
pendidikan bukan sahaja menjadi asas kepada pembentukan sesuatu sistem
pendidikan tetapi juga menjadi panduan yang penting dalam pelaksanaan sesuatu
sistem pendidikan. Ketiadaan suatu sistem dasar yang jelas dan mantap akan
menyebabkan sistem pendidikan dan pelaksaaannnya tidak mempunyai hala tuju yang
tetap dan dan tidak akan berlangsungdengan lancar, teutamanya apabila
dipengaruhi oleh persekitaran seperti kepimpinan,kewangan, pengaruh politik,
dunia tanpa sempadan, sosial dan lain-lain lagi yang diambil kira untuk
dijadikan asas bagi pelaksanaan sistem pendidikan.
Menurut Tan Sri Muhyiddin Yasin dalam sebuah buku Sudut Pandang Muhyiddin,
beliau menyatakan satu daripada contoh langkah memartabatkan profesion keguruan
ialah program pensiswazahan guru yang mensasarkan supaya menjelang 2015, kita
akan mempunyai 60 peratus guru siswazah di sekolah rendah dan 90 peratus di
sekolah menengah. Menurut Noriati et al. (2010) KPM (Kementerian Pelajaran Malaysia)
telah mengadakan pelbagai program pensiswazahan. Antara program pensiswazahan
guru yang dikendalikan oleh KPM adalah Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG). Program
ini memsiswazahkan guru-guru sekolah menengah dan merupakan program khas KPM
yang telah dimulakan pada tahun 1999. Program ini melibatkan kerjasama antara
IPTA (Institut Pengajian Tinggi Awam) dengan IPG (Institut Pendidikan Guru). Namun
begitu, PKPG telah ditamatkan ambilannya pada tahun 2006 setelah Keputusan Jemaah
menteri yang berkaitan Memorandum Bersama Kementerian Pelajaran Malaysia
memutuskan ambilan terakhir pelatih seramai 1500 orang dalam PKPG penempatan di
sekolah menengah adalah pada tahun 2006. Kedua, Pensiswazahan Guru Sekolah
Rendah (PGSR). Program ini khsusus ditawarkan kepada guru-guru sekolah rendah
untuk memberikan peluang kepada mereka menyambung pengajian pada peringkat
Ijazah Sarjana Muda Perguruan (ISMP). Program ini bermula dengan ambilan
November 2008. Program yang menggunakan mod Kursus Dalam Cuti (KDC) adalah tempoh
pengajiannya selama 4 tahun. Hal ini bermakna, guru-guru yang mengikuti program
PGSR akan mengikuti pengajian hanya pada waktu cuti sekolah dan pada hari-hari
lain mereka meneruskan kerjaya mengajar seperti biasa. Seterusnya Program Khas
Pensiswazahan Guru Besar (PKPGB) yang dilaksanakan oleh Institut Aminuddin Baki
dalam memastikan bahawa Guru Besar di sekolah memiliki ijazah. Program yang
dijalankan secara kolaborasi dengan Inuversiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung
Malim ini merupakan program pengajian selama 3 tahun.
Menurut Tan Sri Muhyiddin Yasin, langkah
lain dalam memartabatkan profesion keguruan adalah pada aspek kenaikan pangkat,
pelbagai faedah disediakan untuk perkhidmatan perguruan dan kebanyakannya tidak
dinikmati sektor perkhidmatan yang lain. Satu contoh ialah Kerajaan meluluskan
Bayaran Berprestasi Tinggi bagi menghargai jasa guru dan kakitangan sokongan
yang berkhidmat di Sekolah Berprestasi Tinggi. Begitu juga keputusan kerajaan
mewujudkan jawatan Guru Wibawa dan Pendeta Guru yang bakal memegang gred
tertingi dalam perkhidmatan awam. Semua ini sepatutnya boleh dilihat sebagai
isyarat jelas betapa kerajaan amat serius dalam usaha memartabatkan profesion
keguruan.
Dalam usaha memartabatkan profesion
keguruan dan meningkatkan sistem pendidikan negara, diwujudkan pula Sistem
Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM). Sistem ini adalah salah satu adaptasi
inovasi yang merupakan suatu pembangunan dalam sistem pendidikan negara yang
telah berjaya dibangunkan oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) pada
tahun 2003. SKPM telah pun diperakui dan diiktiraf sebagai Piawai Pendidikan Kebangsaan
(sekolah), (Noriati et al, 2010). Antara tujuan SKPM adalah satu inisiatif yang
memberikan fokus kepada pemantapan profesionalisme tenaga pendidik di sekolah
yang dapat meningkatkan standard kualiti pendidikan di sekolah dapat
dilaksanakan. Seterusnya ia sebagai satu nilai tara atau sukatan tahap
kecemerlangan pada sekolah dapat dilakukan. Sistem ini juga bertujuan supaya
peningkatan keberkesanan dan kecekapan pengurusan sekolah yang bermatlamat
akhirnya ialah peningkatan tahap pencapaian murid.
Peranan guru adalah amat penting
dalam pembentukan modal indan cemerlang yang dapat membawa kepada perubahan
negara. Sehubungan dengan itu, yang diberi keutamaan adalah pembentukan modal insan
dengan hasrat guru dapat menjalankan tanggungjawab dan peranan dengan baik. Hal
ini berkait rapat dan bergantung kuat kepada sistem latihan perguruan kepada
guru-guru. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah membuat perubahan dalam
sistem latihan perguruan apabila menaik taraf maktab perguruan menjadi Institut
Pendidikan Guru (IPG). Maktab perguruan yang selama ini melatih guru di
peringkat Sijil Perguruan dan Diploma Perguruan telah berubah apabila guru-guru
lepasan Institut Pendidikan Guru dianugerahkan dengan Ijazah Sarjana Muda
Perguruan (PISMP) sebagai bekalan tenaga pendidik di sekolah rendah. Program pensiswazahan
ini telah bermula pada tahun 2006. Menurut Noriah et al. (2010) aspirasi KPM
adalah untuk melahirkan guru siswazah di sekolah rendah akan tercapai apabila
IPG mendapat kelulusan melaksanakan pogram ijazah.
Implikasi
Peningkatan profesion keguruan yang
baik berasaskan matlamat dan tujuan yang
jelas akan menghasilkan kesan-kesan juga implikasi yang positif dalam segenap
aspek dan perkara yang berkaitan dengan profesion keguruan. Hal ini sememangnya
sanagat perlu, berikutan peranan pelbagai yang dimainkan oleh seseorang guru
yang cemerlang. Guru yang mempunyai budaya profesionalisme yang tinggi akan
dapat merealisasikan aspirasi negara. golongan ini akan memainkan peranan
dengan cemerlang dalam melahirkan modal-modal insan yang cemerlang. Modal insan
yang cemerlang ini adalah harapan negara yang akan memacu kemajuan dan
memelihara keharmonian dan keamanan negara. Modal insan ini juga adalah
generasi penyambung kecemerlangan alam pendidikan di negara ini.
Guru yang berada di tahap profesion
keguruan yang baik akan dapat membuatkan kemenjadian pelajar yang tinggi. Hal ini
kerana guru tersebut mempunyai telah dilengkapi dan disediakan dengan ciri-ciri
professional seorang guru. Guru yang
profesional mempunyai akauntabiliti diri dan kerja yang tinggi. Selain itu,
guru tersebut mempunyai integriti dan etika guru yang baik. Akan lahir minat
untuk belajar dalam diri murid atau pelajar yang dididik oleh seorang guru yang
profesional. Hal ini kerana guru tersebut akan merancang dan memastikan beliau
dapat menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Menurut Syed
ismail dan Ahmad (2012) guru berakauntabiliti mendidik murid untuk persediaan
kehidupan mereka pada masa depan. Hubungan guru yang baik dengan murid yang
berteraskan keihklasan dan sifat penyayang akan memberi impak yang baik.
Implikasi peningkatan profesion
keguruan yang seterusnya adalah kepada masyarakat. Peranan guru bukanlah
terbatas kepada komuniti dan masyarakat dalam sekolah sahaja, tetapi guru yang
juga sebagai agen perubahan berperanan membawa perubahan dalam masyarakat. Menurut
Syed Ismail dan Ahmad (2012), sebagai agen perubahan guru perlu membawa ilmu
pengetahuan dan mengajarkannya kepada masyarakat. Guru yang berakauntabiliti
terhadap masyarakat akan mengubah cara hidup masyarakat dengan memberikan
pelbagai ilmu pengetahuan yang boleh diadaptasi dan diamalkan oleh masyarakat
dalam kehidupan harian mereka.
Cadangan
Jika
menginginkan kesempurnaan atau yang terbaik pada sesuatu perkara, maka penambahbaikkan
kepada perkara tersebut perlu sentiasa dilakukan. Untuk melaksanakan penambahbaikkan
pula perlu kepada cadangan-cadangan yang baik dan bernas. Terdapat banyak
cadangan untuk penambaikkan profesion keguruan yang boleh diambil. Antaranya,
pertama kursus peningkatan profesionalisme. Menurut Mok Soon Sang (1996) guru
hari ini hendaklah sentiasa berusaha melengkapkan diri dengan mengemaskini ilmu
pengetahuan dan kemahiran mengajar dari semasa ke semasa. Sehubungan dengan
itu, guru hendaklah mengikuti kursus-kursus pendidikan yang dianjurkan oleh
ihak Kementerian Pendidikan, Jabatan Pendidikan Negeri dan Pejabat Pendidikan
Daerah, misalnya Kursus Dalam Perkhidmatan atau Kursus Peningkatan
Profesionalisme Keguruan.
Cara
yang seterusnya untuk meningkatkan profesion perguruan ialah dengan meningkatkan
akauntabiliti pendidik itu sendiri. Ini merupakan nilai yang terpenting untuk
membezakan guru yang komited dengan guru yang bermasalah. Kerja mendidik membawa
konotasi moral kepada orang yang menjalankan tugas ini perlu bertanggungjawab
kepada diri sendiri kerana mereka akan dipersoalkan sekiranya sesuatu
tanggungjawab itu diabaikan. Jika seseorang guru mempunyai akauntabiliti yang
tinggi maka ia juga akan mempengaruhi profesionalisme guru dan secara tidak
langsung dapat meningkatkan lagi profesionalisme guru.
Cadangan
seterusnya ialah, teknik pengajaran dalam bilik darjah yang berkesan. Guru harus
sentiasa mampu membawa perubahan dan penyesuaian teknik pengajaran dan
pembelajaran demi meningkatkan prestasi dan memberi perkhidmatan bermutu tinggi
dalam bidang profesion guru. Usaha ini boleh dijalankan dengan menguasai
beberapa kaedah asas seperti menjalankan kajian terhadap keberkesanan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran mereka dalam bilik darjah, menggunakan teknik
refleksi dan menguasai kemahiran penilaian kendiri untuk mempertingkatkan
kemahiran pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. (Mok Soon Sang, 1996)
Guru
juga harus berkualiti dari segi kerohanian untuk meningkatkan lagi
profesionalisme guru. Guru yang berkualiti kerohaniannya terdiri daripada
mereka yang memiliki sifat-sifat berikut iaitu memiliki sahsiah atau tingkah
laku yang baik atau terpuji. Antara ciri-ciri seorang guru yang mempunyai
sahsiah baik ialah menjalankan tugas tepat pada masanya, ikhlas dalam
menjalankan tugas, menghormati rakan sejawat serta pelajar, rajin dan
lain-lain. Nilai tara sahsiah atau tingkah laku yang baik ini sudah terkandung
dalam etika dan profesion perguruan. Dalam pembentukan Falsafah Pendidikan
Negara, agama diletakkan ditempat yang tertinggi. Pegangan agama yang kuat akan
menyebabkan seseorang guru bertanggungjawab terhadap tugasnya, berilmu,
berprinsip serta amanah. Guru itu juga harus berkualiti dari segi rohani iaitu
mempunyai penampilan dan imej diri yang baik melalui cara berpakaian, tingkah
laku dan tutur kata. Seseorang guru perlu memiliki tubuh badan yang baik agar
dapat menjalankan tugas dengan berkesan.
Untuk meningkatkan profesion keguruan,
perlu kepada pendidikan kearah perkembangan kendiri. Menurut H.V Perkins dalam
bukunya Human Development and Learning (1974) dalam Mok Soon Sang (1996), konsep
diri (konsep kendiri) terdiri daripada persepsi, kepercayaan, sikap serta nilai
yang khusus yang dipegang oleh seseorang individu tentang dirinya. Maka, konsep
ini sememangnya mempengaruhi segala tingkah laku seorang individu dalam alam
sekitar sedikit sebanyak mencerminkan konsep dirinya.
Cadangan seterusnya, disyorkan pusat atau
kelab guru diwujudkan. Kelab ini dikendalikan oleh semua golongan pendidik dan
bertujuan menjaga kepentingan professional guru-guru temasuklah guru-guru
pelatih yang menjalani latihan dalam
sesebuah kawasan. Menerusi badan ini bolehlah dikelolakan seminar dan bengkel
tentang pengajaran dan perkara-perkara berkaitan dengan pendidikan. Guru-guru
juga boleh mendapat saluran untuk berbincang dan bertukar-tukar fikiran tentang
perkara-perkara yang mereka sama-sama alami, seperti pengajaran untuk KBSM.
Dengan wujudnya kelab ini khususnya guru pelatih, maka dapatlah mereka sokongan
dan bimbingan daripada rakan-rakan sejawat atau yang berpengalaman dalam
perkara-perkara tertentu. Seandainya segala usaha tersebut dilaksanakan, maka
ia dengan sendirinya akan menggalakkan perubahan yang besar dalam sistem
pendidikan kita. Ia meminta guru-guru memikirkan bersama-sama dengan pembuat
dasar di Kementerian Pelajaran cara-cara untuk merubah dan meningkatkan mutu
pengajaran di sekolah-sekolah.(Robiah Sidin , 1994).
Seterus, guru perlu berkongsi maklumat
yang bermanfaat, kemahiran dan kepakaran dengan orang lain, kerana guru yang
cemerlang akan berkongsi matlamat yang sama dengan pemimpin dan guru-guru lain
untuk melahirkan sekolah yang cemerlang dan berkesan. Guru yang profesional
akan menjalankan tugas berkumpulan dengan aman dan harmoni kerana mereka boleh
berkerja bersama, saling bantu membantu dan sebagainya dalam meningkatkan
kecemerlangan sekolah dan warganya. Menurut Syed Ismail dan Ahmad (2012)
kesediaan dan kesanggupan guru berkongsi kepakaran dan pengetahuan bersama guru lain
sudah pasti dapat mengekalkan dan meningkatkan kecemerlangan potensi dirinya. Menurut
mereka lagi, untuk mencapai matlamat ini, guru mestilah mempuyai kesedaran diri
yang tinggi dan bersedia untuk berkongsi kepakaran yang dimilikinya bersama
komuniti persekitarannya. Perkongsian kepakaran ini boleh dilaksanakan melalui
Program Dalam Latihan atau juga dikenali sebagai Program Perkembangan Staf. Perkongsian
kepakaran bukan sahaja boleh dikongsi dalam komuniti sekolah, malah perlu
dikongsi dengan komuniti pendidikan yang lebih meluas. Sebagai contoh, guru
boleh berkongsi kepakarannya dengan menawarkan diri sebagai fasilitator atau
penceramah dalam kursus motivasi guru-guru baharu anjuran Jabatan Pelajaran
Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD). Usaha ini membolehkan guru
berkongsi kepakarannya bersama rakan sejawat yang baharu. (Syed Ismail dan
Ahmad, 2012).
Selain itu, untuk meningkatkan profesion
keguruan, pengamalan dan budaya refektif perlu lebih diperkukuh. Menurut Syed Ismail dan Ahmad (2012), guru
perlu meningkatkan profesionalisme diri melalui pelbagai strategi amalan
reflektif agar dapat memikul tanggungjawab tersebut. Menurut mereka lagi,
amalan reflektif adalah sangat penting dalam pembentukan profesionalisme
keguruan. amalan ini akan bertindak serta mempunyai hubungan dan kesinambungan
dalam mengekalkan serta membentuk peribadi professional dalam diri setiap guru.
Guru sebagai pemangkin perlu memberikan pendedahan amalan reflektif kepada
murid supaya mereka dapat membina daya pemikiran yang analitikal, kritis, dan
kreatif bagi menghadapi perubahan-perubahan semasa.
Rumusan
Guru yang mempunyai ciri-ciri professional,
beretika dan berakauntabiliti amat penting kerana ia memberi kesan positif atau implikasi baik yang banyak kepada banyak
pihak yang berkaitan secara langsung dan tidak langsung dengan dunia
pendidikan. Dapat dilihat, semenjak
dahulu lagi pelbagai usaha telah digembleng dan dilaksana bagi memartabatkan
profesion keguruan dan sistem pendidikan negara. Usaha tersebut berterusan pelaksanaannya
sehingga kini dengan penambah baikkan hasil daripada penyelidikan-penyelidikan
yang dibuat terhadap profesion keguruan dan sistem pendidikan di negara ini. Warga
pendidik yang kehidupan kerjayanya adalah dalam dunia pendidikan. Modal insan
yang cemerlang adalah hasil didikan daripada pendidik yang cemerlang dengan
ciri-ciri profesionalisme guru yang cemerlang. Etika keguruan yang tinggi,
akauntabiliti, integriti dan sebagainya. Profesion keguruan yang baik akan mampu
meningkatkan sistem pendidikan negara. hal ini kerana kedua-duanya adalah
elemen yang berkait rapat dalam dunia pendidikan.
disediakan oleh,
MUHAMMAD SYAHMI BIN SHAFFEI
8 PISMP PA/BA/AQ 1
artikel yg menarik. terima kasih.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletemana rujukan?
ReplyDeleteTERIMA KASIH!
ReplyDeleteMinta dirujuk yaa terima kasihh atas maklumat ini
ReplyDelete