Guru merupakan
satu profesion yang mulia. Guru juga merupakan golongan yang cukup penting yang
tidak hanya dapat memanusiakan manusia supaya akan lahir nanti generasi yang
bukan sahaja dapat menyambung kelangsungan peradaban dan tamadun bangsa, tetapi
yang lebih penting dan nyata ialah sejauh mana guru tersebut dapat berperanan
mendidik murid - muridnya untuk menjadi
manusia dan rakyat yang berguna kepada negara suatu hari kelak. Guru perlu berpandangan
positif terhadap semua murid - muridnya bagi memastikan keadilan dan
kelangsungan sesi pengajaran dan pembelajaran berlaku kepada semua muridnya.
Justeru itu, menjadi pioriti bagi
seorang guru tersebut sebelum melangkah masuk ke dalam bilik darjah bagi melengkapkan
dirinya dengan nilai – nilai hidup yang positif, beretika mulia, berfikiran
positif, dan sudah tentu dapat diteladani oleh murid – murid di sekolah. Ungkapan
”guru sebagai role model” bukan sesuatu yang retorik semata – mata tetapi
mempunyai kesignifikannya dalam mempamerkan imej diri seorang pendidik dalam
keseluruhan kehidupannya. Ini kerana kerjaya seorang guru bukan sahaja di
sekolah, tetapi di mana – mana dengan sebutan mulia ”Cikgu”. Seorang guru
sentiasa membawa imej guru ke mana sahaja tempat yang dituju.
Amalan etika keguruan dan
profesionalisme keguruan di Malaysia dibangunkan berdasarkan kepada falsafah,
misi dan objektif yang hendak dicapai oleh Kementerian Pendidikan di Malaysia.
Pembangunan etika guru ini adalah sebagai salah satu pendokong kepada sistem
perkhidmatan awam, yakni Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia yang diterajui
bersama oleh pihak pemimpin negara. Ia menjadi
panduan kepada pembentukan nilai – nilai dalam diri seseorang guru.
Berdasarkan
panduan tonggak utama pendidikan di negara ini iaitu melalui Falsafah
Pendidikan Negara, pendidikan itu sendiri dapat didefinisikan sebagai satu
usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara
menyeluruh seperti yang diungkapan dalam petikan di bawah:
”Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke
arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu
untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak
mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta
memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”
Jika
ditafsirkan intipati Falsafah Pendidikan Negara, maka dapat disimpulkan bahawa
pendidikan adalah menumpu kepada pembinaan fikiran yang bijaksana serta
rasional selain membina jiwa manusia yang murni dalam kata lain ianya
melibatkan intelek, rohani, emosi, jasmani dan juga sosial. Jelas di sini,
pendidikan yang digambarkan dan diharapkan melalui Falsafah Pendidikan Negara
adalah bagi membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti serta bertaraf dunia
(world class) bagi memperkembangankan
potensi individu secara keseluruhan dan sepenuhnya dan dapat memenuhi aspirasi
dalam perkembangan kemajuan negara (Nazirmudin Ahmad,Mohd Taib Ariffin, Marinah
Awang & Azlita Yonus@Ahmad, 2005).
Matlamat
mewujudkan sistem pendidikan bertaraf dunia dan menjadikan Malaysia sebagai
salah satu daripada pusat kecemerlangan pendidikan di rantau ini secara
globalnya adalah merupakan tanggungjawab secara keseluruhannya semua warga
kerja di sektor pendidikan. Justeru suatu etika kerja yang mantap perlu
diamalkan untuk memastikan warga Kementerian Pelajaran Malaysia mempunyai sifat
– sifat luhur, bertanggungjawab dan tahap profesionalisme yang tinggi dalam
menjalankan tugas dan tanggungjawab yang telah diamahkan sekaligus dapat
melaksanakan misi dan visi yang menjadi keutamaan Kementerian Pelajaran
Malaysia di negara ini.
Baru – baru ini, seringkali profesion
guru mendapat liputan yang meluas baik dari paparan media massa malahan ianya
juga turut menerima tempias daripada media elektronik yang kian meluas secara
globalnya di seluruh antero dunia. Antara isu yang menjadi perhatian utama
masyarakat dan juga turut mencetus salah satu fenomena moden dalam bidang
keguruan itu sendiri adalah melalui sudut etika dalam kerjaya seperti yang
dinyatakan dalam petikan Borneo Post
Online pada 24 Disember 2011. Antara intipati yang menjadi skop artikel yang terdapat di
laman sesawang tersebut adalah seperti berikut :
”RANAU:
Kementerian Pelajaran menerusi Jabatan Pelajaran memandang serius isu ketidakhadiran guru di sekolah,
tegas Pengarah Pelajaran Negeri Sabah, Datuk Dr Muhiddin Yasin.Beliau berkata
hasil pemantauan dan pemeriksaan pihak Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK)
pada 22 Februari 2010, mendapati seramai 117 guru dari 11 sekolah tidak hadir
bertugas, manakala pada 25 Mei 2010 pula seramai 157 guru dari 14 sekolah juga
tidak hadir bertugas.“Pihak kementerian dan Jabatan Pelajaran Negeri Sabah
(JPNS) berasa kesal dan memandang serius tentang ketidakhadiran guru ke
sekolah,” katanya ketika ditemui di SMK Ranau, di sini.Muhiddin menegaskan
walaupun kejadian itu mungkin terpencil, namun hal berkenaan tidak boleh
dibiarkan berterusan kerana ia mampu melumpuhkan sistem pendidikan negara jika
tidak ditangani sewajarnya.”
Mengikut
kepada sebahagian daripada petikan artikel yang ditulis di laman sesawang
tersebut, isu yang dibangkitkan adalah berfokuskan kepada permasalahan yang
melibatkan kehadiran guru ke sekolah yang semakin membimbangkan organisasi
sistem pendidikan itu sendiri. Pengiraan statistik yang diumumkan secara rasmi
oleh pihak Jemaah Nazir dan Jaminan kualiti menunjukkan bahawa bilangan guru yang
tidak hadir ke sekolah atau dengan kata ringkasnya ponteng adalah terlalu ramai
bilangannya. Ketidakhadiran guru tanpa alasan ini amat membimbangkan profesion
perguruan ini.
Isu guru
ponteng adalah suatu isu nasional dan mampu memberi implikasi kepada bukan
sahaja kepada bidang pendidikan negara malah ianya turut menjejaskan potensi
pembangunan mampan negara. Perlakuan guru yang ponteng sekolah tersebut bukan
sahaja memburukan profesion ini di kaca mata pandangan masyarakat malah ianya
juga turut mencerminkan bahawa segala etika dan asas profesionalisme yang telah
diberikan sebagai garis panduan dalam menjalankan tugas tidak berjaya dipatuhi
oleh mereka. Ini akan menjatuhkan maruah profesion perguruan itu sendiri.
Masyarakat setempat akan mula memandang serong terhadap profesion ini.
Kerjaya
guru merupakan satu kerjaya yang termasuk di dalam suatu profesion yang
setanding dengan kerjaya – kerjaya lain seperti jurutera, akauntan dan lain –
lain lagi. Mengikut Kamus Dewan Edisi Dwibahasa (2000), profesionalisme adalah
suatu pekerjaan yang memerlukan latihan khas. Dalam Kamus Oxford (1999),
profesionalisme ditakrifkan sebagai ciri – ciri sesuatu pekerjaan yang
memerlukan latihan ikhtisas, seperti yang terdapat dalam profesionalisme
perguruan, guaman, perubatan dan sebagainya.
Malah
ciri – ciri profesion seperti yang dirujuk dari buku Pendidikan Mok Soong Sang
(1993) adalah sebagai :
”Suatu pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang
yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup bermutu, bersikap
jujur, dedikasi, bertanggungjawab dan bermoral tinggi, mempunyai automasi
bertugas serta mematuhi kod etika yang telah ditetapkan oleh organisasinya”.
(Hlm:. 215-216)
Profesionalisme merupakan suatu
ideologi yang bertujuan dalam memberi perkhidmatan yang bermutu tinggi dan
boleh dipercayai. Malah sebagai salah suatu kerjaya yang bekerja bagi membina
generasi masa hadapan, profesion keguruan ini turut dapat dinaikkan imej dan
tarafnya melalui kualiti dan mutu profesionalismenya yang tersendiri dan dapat
dibezakan oleh masyarakat dengan profesion – profesion yang lain. Oleh itu
penting bagi seluruh warga pendidik yang bergelar guru bagi meningkatkan mutu
perkhidmatan dengan memiliki pengetahuan yang lengkap serta mendalam, menguasai
kemahiran mengajar, mempunyai kefahaman terhadap tugas dan tanggungjawab yang
diamanahkan serta mempunyai sikap positif terhadap pekerjaannya (Kamarudin Hj,
Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz, 2004) .
Isu permasalah guru yang
dibincangkan melalui petikan artikel di laman sesawang Borneo Post Onlie tersebut dapat menunjukkan bahawa kesemua guru yang
tidak hadir ke sekolah atau ponteng sekolah adalah sebagai individu yang tidak
memahami profesionnya serta tidak bertanggungjawab terhadap profesionalisme
keguruan itu sendiri. Mereka bukan sahaja tidak mematuhi panduan landasan
profesionalisme bidang perguruan malah turut tidak mengamalkan etika kerja yang
telah termaktub di dalam etika perguruan selaras dengan apa yang telah
ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
Profesionalisme meliputi aspek
akaunbiliti yang didalamnya terangkum keseluruhan aspek yang perlu difahami dan
dilaksanakan oleh warga pendidik. Mengikut Kamus Dewan Edisi Dwibahasa (1999),
perkataan akaunbiliti itu dapat ditakrifkan sebagai bertanggungjawb kepada
seseorang atau bertanggungjawab terhadap sesuatu. Dalam konteks keguruan pula,
akaunbiliti boleh dirumuskan sebagai bertanggungjawab terhadap profesionalisme
keguruan (Arbak Othman, 1998).
Manakala akaunbiliti seseorang guru
terhadap profesionnya boleh dilihat melalui laporan rasmi yang dikemukan oleh
sekumpulan penilai bebas tentang pandangan mereka terhadap pencapaian atau
prestasi guru semasa melaksanakan tugas dan amanah yang telah dipertanggungjawab.
Keadaan ini merupakan situasi yang sama seperti yang dinyatakan di dalam
artikel yang dirujuk pada isu guru ponteng sekolah ini, di mana pihak Jemaah
Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) yang menjalankan pemantauan mereka di sekolah
– sekolah kawasan sekitar negeri Sabah mengemukakan laporan rasmi mengenai
fenomena pasca baru permasalahan guru kini.
Aspek akaunbiliti merupakan bidang
yang mempunyai pelbagai cabang yang terkandung di dalamnya. Akuanbiliti seorang
guru boleh dikenalpasti melalui cabang – cabang bahagian seperti bahagian
pekerjaan, sekolah, tingkah laku, murid dan akhirnya profesion (Ibrahim Mamat,
2000). Fenomena isu ponteng sekolah di kalangan guru seperti yang dilaporkan
oleh artikel di Borneo Post Online, menunjukkan bahawa keseluruhan bahagian
didalam akaubiliti ini telah menerima implikasi negatifnya.
Guru yang tidak hadir ke sekolah
atau ponteng ini telah menjejaskan pioriti utama bahagian pekerjaannya dalam
konteks akaunbiliti profesionalisme itu sendiri. Sebagai seorang pendidik guru
bertanggungjawab terhadap pekerjaannya, iaitu akaunbiliti terhadap kurikulum
yang ditugaskan untuk dilaksanakan dengan jayanya dalam sistem organisasi
sekolah. Ia boleh menyebabkan sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah
tersebut terjejas kerana kekurangan guru. Ketiadaaan guru gantian menyebabkan
kelas dalam keadaan kucar – kacir.
Oleh yang
demikian menjadi keutamaan dan pioriti bagi guru supaya dapat memahami
kurikulum sekolah secara mendapat agar segala pelaksanaannya dapat dijalankan
dengan sempurna dan lancar tanpa sebarang kesilapan. Jelas dapat dilihat
disini, guru yang melakukan gejala ponteng kerja tersebut dapat dilihat sebagai
seorang yang tidak memahami misi dan visi kurikulum yang telah dirancang sebaik
– baiknya oleh pihak pendidikan. Maka menjadi tugas mereka agar selepas ini
segala intipati kurikulum negara dapat difahami dengan sebaiknya.
Sekolah pula merupakan suatu
organisasi dimana seseorang guru itu menjalankan tugasnya. Oleh itu, guru juga
bertanggungjawab dalam menjalankan tugas yang diamanahkan oleh pihak
pentadbiran sekolah. Sebagai salah seorang ahli dalam sesebuah sekolah, guru
mempunyai akaunbiliti terhadap perkembangan dan kemajuan sekolah. Dalam hal
ini, selain tugas mengajar di dalam bilik darjah, guru turut dikehendaki
menjalankan tugas – tugas seperti guru displin, kaunselor, setiausaha
peperiksaan, pengerusi skim pinjaman buku teks dan jawatan – jawatan lain yang
dilantik oleh pihak pentadbir sekolah.
Ketidakhadiran
guru di sekolah mendatangkan implikasi yang teruk dimana segala kelancaran
pengurusan sistem organisasi sekolah akan terjejas dan ianya merupakan isu yang
serius seperti salah satu bahagian di dalam artikel isu guru ponteng sekolah
yang diambil dari artikel Borneo Post
Online :
“Pihak kementerian dan Jabatan Pelajaran Negeri Sabah
(JPNS) berasa kesal dan memandang serius tentang ketidakhadiran guru ke
sekolah,” katanya ketika ditemui di SMK Ranau, di sini.Muhiddin menegaskan
walaupun kejadian itu mungkin terpencil, namun hal berkenaan tidak boleh
dibiarkan berterusan kerana ia mampu melumpuhkan sistem pendidikan negara jika
tidak ditangani sewajarnya”
Tingkah
laku sebagai seorang guru amat dititikberatkan dalam menjamin mutu dan kualiti
yang diberikan sebagai output kepada kerjaya perguruan itu sendiri. Hal ini
adalah kerana tingkah laku guru adalah contoh kepada murid – murid yang menjadi
klien sepanjang masa guru di sekolah. Oleh itu, seorang guru harus memaparkan
serta mempunyai sifat – sifat yang terpuji dan boleh menjadi teladan kepada
murid – muridnya. Membina sebuah generasi sudah menjadi keutamaan seorang guru
di dalam bidang kerjaya ini. Maka segala perlakuan baik dari segi berpakaian
mahupun sahsiah guru haruslah sentiasa positif bagi memberi kesan yang dapat
mewujudkan individu yang mengamalkan nilai – nilai murni yang baik seperti yang
menjadi misi Falsafah Pendidikan Negara iaitu melahirkan generasi yang seimbang
dari keseluruhan aspek termasuk sosialnya.
Oleh
itu,bagi menangani permasalahan ponteng sekolah dikalangan guru ini, terdapat
salah satu penyelesaian yang dirancangkan oleh pihak pentadbiran pendidikan di
negara ini yang dinyatakan didalam artikel yang sama seperti berikut :
“Dengan itu, juga difikirkan keperluan untuk JPNS
mewujudkan satu lagi program iaitu Program AKUN yang bakal dilaksanakan pada
tahun 2012-2016. Ia bertujuan meningkatkan peratusan kehadiran guru di sekolah
sekaligus memantapkan lagi keberkesanan penyampaian serta penyebaran maklumat
pekeliling dan peraturan di semua peringkat, menerusi empat strategi
pelaksanaan iaitu e-Cerap, Pemantauan Silang, Pemantauan Bersepadu dan
e-Hadir,” katanya.Menurut Muhiddin lagi, program itu yang bersifat serampang
empat mata akan menekankan pemantapan kualiti perkhidmatan di peringkat sekolah
yang menjadi cermin kejayaan dan pencapaian sebenar pendidikan”.
Berdasarkan isu
ini juga, aspek etika kerja khususnya etika kerja perguruan itu secara terang –
terang telah dilanggar oleh sebilangan pendidik yang ponteng dari melaksanakan
tugas mereka di sekolah tersebut. Jika ditafsirkan secara umum setiap profesion
pekerjaan mempunyai etikanya yang tersendiri. Etika ialah suatu sistem dasar
akhlak dan tingkah laku bagi sesuatu kumpulan manusia atau organisasi. Sistem
dasar ini meliputi aspek – aspek moral yang baik dan yang buruk, yang betul dan
yang salah dan memberi garis panduan kepada ahli bidang profesion berkenaan.
Masyarakat menggunakan etika ini untuk menganalisa, menilai dan menentukan sama
ada tingkah laku manusia yang menunjukkan moral telah mengikut adat dan
kebiasaan yang diamalkan (Syed Zulfida Syed Md. Noor, 1991).
Bagi dalam profesion perguruan pula,
setiap seorang individu yang bergelar pendidik dikehendaki bagi mematuhi etika
itu sendiri demi menjada status, akhlak dan maruah dalam profesionnya. Bagi
tujuan tersebut Kementerian Pendidikan Malaysia telah mewujudkan Ikrar dan
Tatasusila Profesion Perguruan untuk dijadikan sebagai landasan dan garis
panduan setiap guru menjaga imej bidang profesion ini. Perkara ini amat penting
supaya imej perguruan ini dapat dijaga di samping dapat meningkatkan mutu
profesion pendidikan.
Tatasusila profesion perguruan merupakan suatu garis
panduan atau kod – kod tingkahlaku yang perlu dipatuhi oleh semua orang yang
menggelar dirinya sebagai pendidik khususnya di dalam sistem pendidikan di
Malaysia. Tatasusila tersebut telah dibahagikan kepada empat bidang
tanggungjawab yang utama iaitu tanggungjawab kepada murid, ibubapa, masyarakat
dan negara dan juga rakan sejawat serta profesion itu sendiri (Nazirmudin
Ahmad,Mohd Taib Ariffin, Marinah Awang & Azlita Yonus@Ahmad, 2005). Maka
jika dilihat fenomena isu ponteng sekolah di kalangan guru, maka dapat
disimpulkan bahawa secara terang – terangkan mereka telah melanggar etika kerja
di dalam bidang perguruan secara langsung.
Seorang guru yang ponteng dilihat
sebagai seorang guru yang tidak mempunyai sifat dan kualiti baik dari segi
dalaman mahupun luaran yang perlu bagi seseorang pendidik untuk dipandang
tinggi serta dihormati oleh masyarakat. Etika kerja yang telah dilanggar
menunjukkan bahawa guru tersebut tidak mempunyai sifat dan kualiti seperti
bertanggungjawab dan berkepimpinan. Sifat dan kualiti bertanggungjawab dapat
memberi panduan kepada seseorang guru tersebut agar sentiasa mementingkan
tugasnya yang telah diamanahkan untuk dilaksanakan dengan sempurna, namun dalam
situasi ponteng kerja di sekolah ini, guru yang melakukannya seolah – olah
dilihat tidak mengendahkan sifat dan kualiti yang perlu ada pada diri mereka
selaku pendidik ini.
Sementara itu, untuk sifat dan
kualiti kepimpinan pula, seseorang guru tersebut haruslah mewarisi sifat
kepimpinan supaya muridnya dapat mematuhi segala tunjuk ajar dan arahan guru
tersebut. Dengan kualiti kepimpinan ini guru bukan sahaja dapat melicinkan
aktiviti pembelajaran malah dapat mengubah dan mempengaruhi tingkah laku murid
– muridnya. Namun, jika individu yang harus menggalas tonggak kepimpinan ini
sendiri tidak hadir ke sekolah, maka segala implikasi negatif baik dari segi
murid malah kepada pihak sekolah itu sendiri. Oleh yang demikian jika dirujuk
kepada artikel di Borneo Post Online, harapan pihak pentadbir pendidikan
mengharapkan agar melalui sistem baru yang diperkenalkan bukan sahaja gejala
isu permasalahan guru ini dapat diatasi malah ianya juga dapat melonjakkan mutu
institusi pendidikan di negara ini :
”Dengan tema ‘Transformasi Sikap Ke Arah Integriti’,
katanya, program itu menyediakan ruang bagi kakitangan Jabatan Pelajaran untuk
mentransformasikan sikap ke arah lebih bertanggungjawab, komited dan
berintegriti.“Program AKUN ini juga tentunya memberi ruang dan peluang kepada
pentadbir di sekolah dan PPD memberi khidmat serta bimbingan dengan lebih
terus, bersepadu dan komprehensif,” jelas Muhiddin dan mengharapkan kepada
semua warga pendidikan supaya membuat penilaian kendiri bagi meningkatkan
kopetensi dalam pengajaran di dalam kelas kerana setiap orang akan dipantau,
seterusnya mampu menangani isu ketidakhadiran guru di sekolah”.
Secara kesimpulannya, fenomena isu
permasalah guru ponteng sekolah ini merupakan isu yang harus dipandang serius
oleh semua pihak. Tidak dinafikan profesion perguruan menuntut guru – guru
bukan sahaja terlibat dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berlaku
di dalam bilik darjah semata – mata, tetapi seorang guru yang beretika
seharusnya sanggup berkorban untuk agama, bangsa dan negaranya. Hal ini
kerana guru merupakan ikon kepada agen ”role
model” bukan sahaja kepada muridnya
tetapi kepada seluruh masyarakat.
Oleh yang
demikian tidak dapat dinafikan tugas dan tanggungjawab guru adalah berat dalam
usaha membentuk generasi negara masa depan yang mampun menangani segala
perubahan dan tuntutan masa. Maka iltizam, semangat dan sikap yang positif
sahaja yang mampu menonjol imej guru yang dapat memainkan peranan yang cukup
berkesan. Kepelbagaian tugas, tanggungjawab inilah memberi cabaran pada guru
bagi meningkatkan segala kualiti, sifat mahupun akaunbiliti kepada bidang
profesionalisme ini agar ianya terus dipandang megah oleh masyarakat dan dapat
mendukung hasrat negara bagi menaikkan mutu pendidikan negara setaraf
antarabangsa.
Buku Ilmiah :
Arbak Othman (1998), Kamus Pelajar Baru, Kuala Lumpur:
Bibliografi
Buku Ilmiah :
Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Ibrahim Mamat (2000), Etika Untuk Mahasiswa, Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd
(2005), Penghantar Etika Edisi Ketiga, Kuala Lumpur : Pustaka Salam
Laman Sesawang :
Ibrahim Mamat (2000), Etika Untuk Mahasiswa, Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd
Kamarudin Hj,
Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz (2004), Pedagogi Asas
Pendidikan, Kuala
Lumpur: Kayazano Enterprise
Nazirmudin Ahmad,Mohd Taib Ariffin, Marinah Awang &
Azlita Yonus@Ahmad (2005), Penghantar Etika Edisi Ketiga, Kuala Lumpur : Pustaka Salam
Laman Sesawang :
http://www.theborneopost.com/2011/12/24/guru-ponteng-isu-serius/
yang telah diakses
pada 11 Ogos 2012
Oleh : MOHAMMAD SHAFIQ BIN BASERI
No comments:
Post a Comment