MENCEMBURUI GAJI GURU
Artikel yang diulas (pautan)
1.0 Pendahuluan
Saban
tahun, tanggal 16 Mei pasti disambut oleh setiap warga pendidik dan anak didik
di segenap ceruk sebagai suatu hari yang cukup bermakna. Sambutan hari guru pasti dirai setiap tahun
sebagai pengiktirafan teristimewa kepada golongan pendidik sama ada pensyarah,
pengetua dan juga guru kerana semuanya berjasa semenjak dahulu sehingga ke era
globalisasi di alaf baru ini. Guru sentiasa berhadapan dengan pelbagai cabaran
yang kadang-kala tidak terduga dan sebagai manusia biasa, seorang guru juga
mempunyai batasan kemampuan. Tambahan pula, penanda aras dalam bidang keguruan
semakin meningkat dan berbeza setiap tahun. Para guru telah mencuba sedaya
upaya bagi menempuhi cabaran semasa dan mendepani cabaran mendatang berbekalkan
pengalaman lalu beserta semangat kental warga pendidik itu sendiri.
Pensyarah Jabatan Pengajian
Pendidikan, Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan
Sultan Idris (UPSI), Mohmad Noor Mohmad Taib, berkata, guru zaman milenium
perlu mempersiapkan diri dengan kekuatan mental serta fizikal bagi mengemudi
masa depan dunia pendidikan. Kata-kata daipada beliau jelas membuktikan betapa
besarnya peranan guru dalam mendidik anak-anak masa kini yang merupakan modal
insan serta bakal pemimpin di masa hadapan terutama dalam merealisasikan
wawasan negara muncul sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020 termasuk
pembangunan yang berterusan serta seimbang. Banyak perkara yang perlu dilakukan
oleh guru namun telah banyak juga jasa yang telah dicurahkan selama ini.
Malangnya, terdapat
sebahagian daripada kita yang tidak menghargai jasa guru dengan pelbagai
tohmahan termasuk menganggap gaji guru kini sudah melebihi daripada yang
sepatutnya. Ada juga yang mendakwa guru asyik meminta berbagai-bagai
keistimewaan dan kelebihan namun prestasi guru tidak seperti yang dikehendaki.
Golongan yang mendakwa sedemikian mungkin bukan berada dalam bidang perguruan
dan tidak tahu menahu bidang tugas seorang guru pada masa kini termasuk
tugas-tugas sampingan yang pelbagai. Tugas sebagai guru merupakan suatu kerjaya
yang sangat mulia dan dihormati. Namun, penghormatan dan pujian sedemikian
adalah kerana tanggungjawab yang dipikul begitu berat dan mencabar. Masyarakat
harus terus menyokong para guru demi mendidik dan melahirkan anak bangsa yang
berjaya selaras dengan matlamat pendidikan negara.
2.0 Perkembangan
Hujah
Guru merupakan penjawat awam
teramai di negara ini. Berdasarkan perangkaan tahun 2010, bilangan guru yang
dicatatkan adalah seramai 405 715 orang yang berkhidmat di 7695 buah sekolah
rendah dan 2248 buah sekolah menengah di seluruh pelusuk negara. Maklumat ini
boleh diperolehi dalam laman sesawang kementerian pelajaran Malaysia. Kalau dihitung
dari sudut kuantiti, sepatutnya guru dan kebajikan guru diberi keutamaan
berbanding bidang kerjaya yang lain. Namun, bukanlah soal kepentingan gaji dan materialistik
semata-mata yang dicari oleh golongan pendidik tetapi penghargaan yang
sepatutnya diperolehi oleh seorang guru hasil pengorbanan yang diberikan selama
ini.
Guru bukanlah menuntut
perkara yang berlebihan, namun janganlah ada pihak yang mencemburui pendapatan
guru pada hari ini. Terdapat segelintir individu yang mendakwa pendapatan guru
begitu tinggi jika dibandingkan dengan khidmat yang diberi. Individu terbabit
mungkin merujuk kepada guru yang bermasalah dan malas, tetapi ketahuilah majoriti
guru lain yang sedia dan setia berkhidmat dengan penuh keikhlasan menyebar ilmu
di sekolah-sekolah seluruh tanah air. Kajian harus dijalankan sekiranya ada pihak
yang mendakwa pendapatan guru adalah tinggi dan tidak munasabah kerana
kebanyakan daripada kita maklum pendapatan guru tidaklah seberapa berbanding
tugas yang harus dilaksanakan dalam era ini.
Kesatuan
Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menyifatkan kenaikan gaji kakitangan
awam terutama guru pada pembentangan bajet 2012 oleh kerajaan baru-baru ini
adalah selaras dengan bebanan kerja dihadapi warga pendidik kini.
Presiden NUTP, Hashim Adnan, berkata jika dibandingkan negara maju, gaji warga pendidik mereka lebih tinggi berbanding gaji kakitangan awam di kementerian lain kerana guru adalah aset melahirkan modal insan cemerlang.
Presiden NUTP, Hashim Adnan, berkata jika dibandingkan negara maju, gaji warga pendidik mereka lebih tinggi berbanding gaji kakitangan awam di kementerian lain kerana guru adalah aset melahirkan modal insan cemerlang.
“Memang
pengumuman Bajet oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kali ini
menyaksikan kenaikan gaji kakitangan awam yang mana guru mendapat sedikit
kelebihan, namun, bagi saya ia bertepatan dengan tugas dan tanggungjawab guru
kini.
“Jika
kita lihat negara maju, Jepun, Sweden dan Korea, gaji warga pendidik mereka
adalah tinggi. Begitu juga dengan negara jiran kita Singapura,” katanya ketika dihubungi
di sini, semalam.
Kenyataan
Presiden NUTP ini jelas menunjukkan gaji guru tidaklah begitu tinggi seperti
yang didakwa sesetengah pihak bahkan gaji guru di Malaysia adalah lebih rendah
berbanding negara-negara maju. Lagipun, jika gaji yang dijadikan ukuran adalah
tidak mampu sebenarnya untuk membalas jasa guru yang menabur budi dengan ikhlas.
Pepatah melayu ada berbunyi ‘hutang emas boleh dibayar, hutang budi dibawa mati’.
Guru-guru yang ikhlas berkhidmat sebenarnya bukanlah hanya bekerja memenuhi
syarat dan pekeliling semata-mata tetapi sedang menabur budi yang tentu sekali
tidak mampu dibalas dengan harta dan gaji.
Kerjaya sebagai
pendidik masa kini terutama guru-guru di sekolah bukan sahaja mengajar ilmu
kepada para pelajar tetapi terpaksa menghadapi dan menangani masalah disiplin
pelajar yang kian mencabar dewasa ini. Guru bukan
sahaja mempunyai peranan dan tanggungjawab mengajar tetapi juga mengurus dan
mendidik termasuk membentuk sikap, nilai dan akhlak anak didik melalui
pengajaran formal, tidak formal dan melalui tingkah laku perwatakan guru
sendiri. Guru memainkan peranan penting dalam mendisiplinkan pelajar kerana
guru adalah orang yang paling rapat dan perantara lansung antara murid dengan
kehendak sekolah dan sistem pendidikan. Maka, bertambahlah beban tugas seorang
guru biasa di sekolah sebagai pelaksana disiplin sekolah kerana tanggungjawab
dan tugas membentuk sahsiah pelajar adalah rutin hakiki semua guru dan bukan
tanggungjawab Guru Besar atau pengetua, guru-guru Penolong Kanan dan guru-guru disiplin
semata-mata.
Perkara
ini jelas dan terdapat di dalam pekeliling yang berkenaan. Merujuk kepada Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 9/1975 mengenai Disiplin Di Sekolah, Peraturan-peraturan
Sekolah untuk Murid-murid. “Adalah seperti tuan termaklum, satu di antara tujuan pelajaran ialah untuk menanamkan asas disiplin ke dalam hati sanubari murid-murid sekolah. Ini bukan tugas dan tanggungjawab guru besar sahaja, bahkan tugas dan tanggungjawab semua guru lain. Oleh hal yang demikian semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka itu adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”.
Sekolah untuk Murid-murid. “Adalah seperti tuan termaklum, satu di antara tujuan pelajaran ialah untuk menanamkan asas disiplin ke dalam hati sanubari murid-murid sekolah. Ini bukan tugas dan tanggungjawab guru besar sahaja, bahkan tugas dan tanggungjawab semua guru lain. Oleh hal yang demikian semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka itu adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”.
Buku
Panduan Tatacara Disiplin SekolahUntuk Guru Besar dan Guru (1988).
Selain
menguruskan pelajaran dan disiplin murid, guru juga terpaksa menggalas tugas
pengkeranian dan kokurikulum murid. Selain wajib mengisi buku rekod pengajaran
yang diibaratkan sebagai nyawa seorang guru, guru juga perlu menyiapkan
fail-fail yang pelbagai termasuk yang diluar bidang tugasnya. Umum mengetahui,
tugas seorang guru bukanlah bermula pukul 7.40 pagi dan tamat pukul 2.00 petang
semata-mata. Saban hari, tugas guru semakin bertimbun dan tugasnya tidak hanya
berjalan di sekolah tetapi dibawa balik kerumah. Di saat orang lain lena dibuai
mimpi indah, para guru sibuk mengisi markah pelajar-palajar yang diuruskan
secara atas talian. Para guru terpaksa mengorbankan waktu tidur di tengah malam
kerana talian internet amat sibuk ketika waktu siang.
Guru-guru
yang beramanah tidak pernah menyesal dengan bidang kerjaya yang diceburi cuma memohon
tugas mulia yang dijunjung tidak diperkecilkan dan soal gaji guru yang didakwa
tinggi tidak patut diperkatakan.
3.0
Implikasi Hujah
Guru
sememangnya harus sedaya upaya melaksanakan amanah yang diberikan oleh ibubapa
dalam mendidik anak bangsa. Alangkah indahnya, amanah yang ditanggung itu
disokong pula oleh masyarakat serta didokong oleh kerajaan secara berterusan. Dalam
menjayakan perubahan dalam pendidikan, semua pihak harus bekerjasama dalam
memastikan setiap perancangan yang dibuat berjalan dengan sebaiknya (Najeemah
2006). Guru dengan kerjasama daripada semua pihak mampu menjadikan sekolah
sebagai magnet dan tarikan kepada pelajar untuk belajar dan menimba ilmu dalam
usaha menggapai cita-cita.
Soal
tidak puas hati dengan pendapatan guru yang didakwa tinggi dan lebih dari
mencukupi boleh dibawa berbincang. Perbincangan sepatutnya diadakan terlebih
dahulu sebelum mengwar-warkan perkara yang belum jelas. Perkara sebegini boleh
menyebabkan hati para guru terguris. Guru-guru yang ikhlas mendidik tanpa rasa
jemu tidak patut disindir dan dibahas berkenaan gaji dan bidang tugas guru. Hanya
kerana segelintir guru melakukan kesilapan, tidak semua guru harus memikulnya. Bayangkan
jika guru terasa dengan kata-kata tersebut, pasti mereka akan merasa jasa dan
pengorbanan yang dicurahkan selama ini tidak diberi penghargaan yang
sewajarnya.
Penghargaan dan kehormatan yang
diberikan masyarakat kepada para guru bukan sedikit maknanya terhadap golongan
pendidik ini. Semakin tinggi sanjungan yang diberi, semakin meningkat juga
tanggungjawab guru dalam memikul amanah ibu dan bapa. Semakin lumayan
pendapatan yang diterima, semakin banyak lagi khidmat yang harus dilakukan. Para
guru faham bahawa bidang pendidikan semakin mencabar dan menuntut kepada
perubahan. Pelbagai permintaan dan desakan diutarakan dengan alasan, guru perlu
bersedia dan mengubah anjakan paradigma sejajar perubahan dunia pendidikan
global zaman millennium. Guru bersedia melaksanakan perubahan dan mendengar tuntutan-tuntutan
berkenaan, namun salahkah untuk guru membuat sedikit tuntutan yang munasabah. Tuntutan
guru bukanlah paksaan atau ugutan tetapi lebih kepada permintaan demi kebaikan
bidang pendidikan itu sendiri. ‘Hanya jauhari yang mengenal manikam’. Hanya guru
yang mengetahui masalah-masalah yang berkaitan di sekolah dan sebaik-baik
penyelesaian adalah penyelesaian daripada pihak guru sendiri kerana mereka
berada dalam bidang ini.
Disamping itu, tuntutan yang
dikemukakan oleh guru sering dilabelkan sebagai tuntutan melampau sedangkan
penjawat lain juga ada membuat tuntutan masing-masing. Guru tidak harus
dipersalahkan dengan tuntutan yang dibuat kerana tuntutan tersebut tidak semestinya
ditunaikan dan pastinya kerajaan akan meneliti terlebih dahulu sebarang
tuntutan yang dibuat.
Pihak berkenaan yang tidak berpuas
hati dengan pendapatan guru yang didakwa begitu lumayan sering melontarkan
tohmahan tidak berasas melalui laman-laman blog. Beberapa laman blog berkenaan
mendakwa antaranya waktu bertugas guru yang pendek dan cuti guru yang banyak
disamping cuti tambahan lain. Pihak berkenaan ternyata tidak menyelami perit
jerih seorang guru. Usah dipeduli guru yang bermasalah tetapi lihatlah kepada
guru-guru yang benar beramanah. Lagipun, kualiti seorang guru sentiasa
dipantau. Pengetua atau guru besar sentiasa melihat prestasi setiap guru dan memberi
markah mengikut pencapaian dan sikap guru berkenaan sepanjang masa di sekolah. Justeru
itu, soal pendapatan guru yang lumayan dan dikatakan tidak sepadan dengan beban
tugas yang ringan tidak patut timbul. Hal ini adalah kerana setiap guru perlu
menjalankan tanggungjawab yang digalas dengan betul ataupun markah prestasi
mereka akan merudum sekiranya berlaku perkara yang sebaliknya.
Segala isu yang timbul sebenarnya
boleh dibawa ke meja rundingan. Para guru sentiasa bersikap terbuka dan sedia
menerima kritikan dan cadangan yang membina. Para pendidik juga amat
mengalu-alukan sumbangan idea dalam memantapkan lagi profesion perguruan dan
meningkatkan bidang kerjaya ini ke suatu tahap yang lebih tinggi dan
berkualiti. Isu cemburu mencemburui gaji guru mungkin timbul ekoran
ketidakfahaman pihak tertentu berkaitan kehidupan seorang yang yang bergelar
pendidik. Ada segelintir pihak yang beranggapan elaun guru pedalaman terlalu
mewah terutama yang berkhidmat di Sabah dan Sarawak. Lebih dari itu, pihak
terbabit juga mendakwa segala kelengkapan telah disediakan dan para guru tidak perlu
mengeluarkan belanja untuk membeli barangan seperti kelengkapan dapur dan
sebagainya. Hakikat yang sebenar adalah berbeza sama sekali daripada apa yang
telah didakwa. Para guru di pedalaman Sabah dan Sarawak memang memperoleh elaun
khas namun kos hidup di sana juga begitu tinggi. Ada yang terpaksa menaiki bot
panjang untuk ke pekan terdekat. Tambang bot dan harga barangan yang lebih
mahal di pedalaman merelevankan betapa elaun khas tersebut perlu dinikmati oleh
guru yang berkhidmat di pedalaman.
Selain itu, ada juga pihak yang
mendakwa guru menikmati gaji dan elaun yang tinggi sedangkan berkerja hanya
untuk kepentingan sendiri sahaja. Kenyataan sebegini mungkin sesuai untuk
beberapa orang guru yang culas tetapi sangat mencemar imej guru-guru lain yang
memerah keringat tanpa memikirkan kepentingan peribadi dan keluarga sendiri
semata-mata. Cukuplah melemparkan tohmahan kepada guru secara membuta tuli. Guru
dan masyarakat yang saling bercakaran boleh mendatangkan kesan yang tidak baik
kepada anak didik. Tohmahan-tohmahan berkenaan memungkinkan masyarakat
memandang serong terhadap tugas guru. Penulis-penulis blog harus berfikir
banyak kali sebelum memuat naik tulisan yang boleh mencetus keraguan masyarakat
terhadap kredibiliti seorang guru. Perkara ini boleh menjejaskan masa hadapan
anak-anak sekaligus merencatkan wawasan negara kearah mencapai status negara maju
menjelang tahun 2020. Ayuh gemblengkan tenaga dan capai muafakat dalam
memartabatkan bidang pendidikan negara. Hasilnya akan dinikmati oleh semua
bukan hanya golongan guru semata-mata.
4.0 Cadangan dan Rumusan
Guru berhak mendapat ganjaran
yang setimpal dengan beban tugasan mereka khususnya guru yang mengajar, memimpin,
mendidik, dan yang menjadi lilin kepada kesamaran dan kegelapan di pedalaman
walaupun mereka sendiri terpaksa bergelap. Semua kerjaya mempunyai peranan
masing-masing. Peranan guru begitu besar dan amat penting kerana guru bukan
sahaja mengajar tetapi lebih daripada itu, guru merupakan pemimpin dan juga ibu
bapa semasa pelajar berada di sekolah. Elaun-elaun khas juga sewajarnya
diberikan kepada guru-guru yang berkhidmat jauh di pedalaman selain elaun-elaun
khas yang lain.
Di samping itu, guru
juga merupakan insan yang paling rapat dengan pelajar semasa di sekolah. Guru akan
dipertanggungjawabkan dan dipersoalkan sekiranya belaku apa-apa perkara yang
tidak diingini terhadap pelajar sewaktu berada di sekolah ataupun mengikuti
program yang melibatkan pihak sekolah. Justeru itu, sesuai dengan tanggungjawab
yang diamanahkan, ganjaran berupa gaji dan elaun juga haruslah setimpal dengan
apa yang dilakukan.
Tuntutan-tuntutan yang
dibuat para guru dan kesatuan guru juga bukanlah bermaksud guru-guru tidak ikhlas
dalam menabur bakti tetapi merupakan jalan penyelesaian kepada masalah yang
boleh membantutkan tugas guru semasa menjalankan tugas. Fahamilah tugas guru
yang semakin mencabar dan bertambah dari semasa ke semasa.
Pensyarah Jabatan
Pengajian Pendidikan, Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia, Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Mohmad Noor Mohmad Taib ada menyebut pendapatan guru di negara ini adalah
tidak setimpal dan kurang mendapat pengiktirafan seperti kerjaya lain
berbanding guru di negara maju. Biarlah gaji tidak setimpal, tetapi apa yang
diharapkan guru adalah sekadar penghargaan mungkin yang diberi dalam bentuk
sekuntum bunga mahupun sekeping kad ucapan daripada pelajar mahupun sekadar
senyuman daripada masyarakat. Walaubagaimanapun, guru tidak harus menjadikan
isu-isu berkenaan sebagai peluntur semangat untuk terus mendidik anak bangsa
tetapi menganggap kritikan berkenaan sebagai dorongan untuk mencapai tahap yang
lebih baik sekaligus membuktikan kesungguhan dan keikhlasan dalam bidang
kerjaya yang diceburi.
Guru-guru harus
memahami, pendidik zaman kini memang terlalu banyak cabarannya.cabaran ini
harus dilihat dari sudut rasional dan kepentingan bersama. Seandainya guru yang
tidak berfikir secara waras, maka timbullah perasaan tertekan terhadap dakwaan
yang ditimbulkan ditambah bebanan kerja yang merupakan tanggungjawab pendidik
itu sendiri. Merungut bukanlah penyelesaian yang baik. Menyalahkan orang lain
juga bukan suatu jawapan yang baik. Maka tidak lain dan tidak bukan, dalam
menghadapi cabaran dan kekangan yang pelbagai ini, ketabahan amat dituntut dan
kebijaksanaan dalam mencari penyelesaian merupakan keutamaan.
Antara
profesion yang mulia di sisi Allah dan juga masyarakat ialah guru. Ini adalah kerana
guru mewarisi tugas para nabi dan rasul untuk mendidik masyarakat. Guru
mengajar masyarakat menjadi pandai dan berilmu, disamping itu mendidik
anak-anak didik menjadi insan yang baik dan mampu berjasa kepada keluarga dan
masyarakatnya. Oleh hal yang demikian, kita haruslah berterima kasih kepada guru,
kerana jasa merekalah, kita hari ini pandai menulis, membaca dan mengira. Pada
masa yang sama, kita juga patut bersyukur kepada Allah kerana memasukkan ilmu
ke dalam dada kita dengan perantaraan para guru.
Guru memainkan
peranan yang besar dalam pendidikan ummah. Justeru itu guru harus mempunyai
sifat-sifat pemimpin yang baik. Guru juga adalah pendidik, kaunselor, pendakwah,
ikutan dan pemimpin. Semua tugas ini dijalankan secara serentak dan memerlukan
kemahiran dan pengalaman dalam bidang tersebut. Pengorbanan guru yang
sedemikian rupa memerlukan kerjasama dan sokongan daripada masyarakat dalam
mewujudkan suasana harmoni dan kondusif kepada anak didik. Dekad yang mutakhir
ini, pelbagai tohmahan diterima oleh warga pendidik. Semua tohmahan tersebut
haruslah dijadikan batu loncatan untuk melonjakkan lagi prestasi serta membaiki
diri seterusnya menjaga imej profesion keguruan negara kita. Gaji dan elaun
serta penghargaan daripada masyarakat hanyalah ganjaran sementara yang
diperolehi di dunia ini, namun ganjaran yang lebih utama menanti para guru yang
mulia kelak.
Cabaran dan karenah
persekitaran merupakan asam garam yang perlu dilalui oleh setiap guru. Mahu
tidak mahu ianya pasti dan harus dilalui bukannya dielakkan. Emosi yang harmoni
pasti menghasilkan hasil kerja berkualiti. Manakala, penglibatan warga pendidik
dengan ahli masyarakat sebenarnya menguji daya tahan seorang guru mendepani
masyarakat umum. Beruntung benar seseorang yang bergelar guru. Laksanakanlah tugas
dengan ikhlas kerana setiap keringat yang dicurah pasti mendapat ganjaran dan
dibalas.
Disediakan oleh:
MOHD FAIZ BIN AB MALEK
PISMP PA1
No comments:
Post a Comment