Wednesday 5 September 2012


SEKSA MENJADI GURU


Sepanjang berada di alam persekolahan, sering kali kedengaran guru-guru mengeluh dengan kerja-kerja guru ditambah pula dengan kerja perkeranian. Adakah begitu berat sekali kerja yang dipikul oleh seorang guru.

Jawapannya adalah “ya”. Tugas guru yang sebenar adalah mengajar dan mendidik. Bukannya dibebani dengan tugas yang tiada kaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran. Tugas perkeranian sepatutnya diserahkan kepada orang yang mahir dengan kerja tersebut atau dengan erti kata lain, tugas kerani atau pembantu guru. Mungkin ini akan menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan kerani dan pembantu guru, tetapi bayangkanlah jika guru terpaksa meninggalkan waktu pengajaran dan pembelajaran gara-gara untuk menyiapkan tugasan yang diberi oleh pihak sekolah sepantas yang mungkin. Murid-murid terpaksa diberikan lembaran kerja sahaja walaupun ada guru yang menggantikan kelas tersebut. Jika hanya sekali, mungkin tidak mengapa. Tetapi jika beberapa kali bagaimana pula? Sudahnya guru dipersalahkan kerana tidak dapat menghabiskan silibus ataupun tidak mencapai sasaran yang ditetapkan.

Persoalan demi persoalan telah diajukan kepada guru-guru tanah air mengenai "Apakah kerja-kerja perkeranian yang pada pandangan cikgu tidak releven dengan tugas perguruan, dan siapakah yang sepatutnya melakukan tugas tersebut?"Soalan cepu emas daripada seorang pensyarah.

Jawapan oleh guru-guru tanah air pula tidak kurang hebatnya, “Bukan tidak releven, tapi kalau dah terlampau banyak, siapa pula nak ajar murid.. kalau nak isi data atau sebagainya diberi tempoh tak apa, kadang-kadang , jumaat sudah hendak diisi maklumat, selasa atau rabu baru dapat maklumat. Kemudian sistem pula yang sentiasa berubah-ubah. Tahun ini dah masukkan data, tahun depan masukkan data lagi sebab sistem dah lain, kerja-kerja perkeranian yang banyak ni kadang-kadang menyebabkan cikgu tak cukup masa nak buat bahan pengajaran dan pembelajaran. Itu belum lagi masuk bab aktiviti kokurikulum, latihan sukan, pertandingan-pertandingan, contohnya macam Educational Management Information System (EMIS), sudah terdapat maklumat guru di dalam EMIS dan ada pada kerani sekolah, guru-guru masih lagi dikehendaki mengisi borang maklumat guru. Jadi apa gunanya sistem yg dibuat.”

Semua perkara dan kerja perlu disiapkan segera bak kata orang putih, 'Ontime!'. Andai kata tugas perkeranian diberikan bulat-bulat kepada kerani pun, kerani belum tentu menang tangan dengan kerja yang sedia ada. Tak lupa juga sistem yang selalu berubah-ubah menyebabkan guru pening kepala. Daripada pergi kursus yang ini terpaksa pula pergi ke kursus yang itu. Dari Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) ke Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Dari buat fail KBSR tukar pulak ke fail KSSR. Dari Program Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M) ke Program Saringan Literasi dan Numerasi (LINUS) pula dan terpaksa buka fail baru lagi. Bukan nak mengeluh tetapi itulah hakikat yang perlu diterima oleh seseorang yang bergelar sebagai guru. Terlalu banyak perubahan oleh kerajaan semata-mata untuk mengejar Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP), Enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), Transformasi Negara dan sebagainya.

            Pernah seorang guru berkata, “ Guru kena menjaga, mengemas, menceria, data stok dan inventori, menyelenggara, merekod bilik-bilik khas seperti makmal komputer, pusat akses, pusat sumber, bilik gerakan, bengkel Kemahiran Hidup, bilik bahasa, bilik Guru Besar, bilik kokurikulum, koperasi. Guru juga kena menguruskan biasiswa, data murid dan guru, pengagihan buku teks, penyediaan padang, yuran dan resit, semuanya adalah kerja harian sebagai seorang guru. Jadi masa tiada kelas tak dapat nak buat persediaan utk mengajar seperti sediakan bahan pengajaran dan pembelajaran, alat bantu mengajar dan sebagainya kerana terpaksa selesaikan pelbagai urusan bukan berkaitan pengajaran dan pembelajaran hingga kadangkala apabila masuk kelas baru terfikir hendak mengajar apa.  Bukan tidak bersyukur dan merungut tetapi adakala melampaui kadar batasnya. Oleh kerana itu guru bukan golongan profesional seperti doctor, jurutera, akauntan atau pun peguam walaupun hakikatnya guru yang melahirkan mereka, kerana guru bekerja rencam, tidak khusus bidang kepakaran sebagai seorang guru, susah untuk mentakrif kerja guru sekarang ini, bila memberi pandangan atau komen dikata guru banyak permintaan atau alasan dan apabila tugas diserah kpd kakitangan sokongan boleh pula mereka menjawab tidak termasuk di dlm norma kerja, persoalannya, apakah norma kerja seorang guru?”.

Guru sekarang tidak seperti guru yag bekerja 30 atau 40 tahun dahulu. Kerja perkeranian dahulu tidak seperti kerja perkeranian sekarang. Ini merupakan fakta atau keadaan sebenar yang dihadapi di sekolah. Bila mana anda bertanya kepada guru yang sudah berpengalaman mengajar selama 15 hingga 20 tahun, “Adakah mereka boleh menumpukan perhatian sepenuhnya kepada pengajaran dan pembelajaran dan murid sahaja atau dibebani dengan kerja perkeranian seperti sekarang?”. Saya yakin, ramai yang akan mengatakan "sangat berbeza, kalau dahulu boleh fokus pada murid dan pengajaran dan pembelajaran tetapi sekarang dah tak sempat nak buat macam-macam.". Hairan juga kerana pendidikan pada zaman 60-an hingga 80-an tidak begitu rumit tetapi berjaya juga melahirkan insan-insan yang berkualiti dari semua sudut. 

Program yang dibuat dan dianjurkan oleh pihak kerajaan dahulu juga tidak sama dengan program yang dianjurkan oleh pihak kerajaan sekarang. Semuanya berubah mengikut arus perdana. Dunia semakin moden membuatkan tugas guru sudah lari dari tugas guru yang sebenar. Selain itu, kerajaan juga harus mengambil serius dengan program yang dianjurkan. Ini kerana sekolah besar mempunyai bilangan guru yang ramai dan sekolah kecil pula sebaliknya. Tetapi fail-failnya tetap sama dan menjadikan tugas guru di sekolah kecil lebih berat dari guru yang mengajar di sekolah yang besar. Seorang guru di sekolah kecil terpaksa memegang dua hingga tiga jawatan yang penting. Walaubagaimana pun, tugas perkeranian terpaksa jua disiapkan.

Apabila seseorang yang bukan dari golongan guru menyuarakan pendapat tetang isu ini, jawapan yang diterima adalah sebaliknya. Sebetulnya, hanya guru boleh menjawab isu yang dialami oleh guru. Orang yang bukan dari bidang yang sama tidak mampu merasai apa yang guru rasa. Mereka hanya boleh memberi gambaran sahaja. Apa yang difikirkan oleh mereka ialah, " dah bagi betis nak peha, kerajaan dah bagi elaun, imbuhan macam-macam pun tidak bersyukur". Harus diingat, imbuhan mahupun elaun yang diterima oleh seorang guru tidak mampu menandingi duit yang dikeluarkan oleh guru setiap hari bagi memastikan murid berjaya. Harus juga diingat bahawa duit fotostat, duit minyak hantar pergi balik murid ke pertandingan-pertandingan sekolah, dan sewaktu dengannya tidak mampu untuk diperkatakan. Tuntutan duit sekolah pula kadang-kadang susah nak diberi. Jadi guru hanya menghalalkannya demi berbakti kepada sekolah. Sesungguhnya guru adalah insan yang  mulia dan susah untuk berkira kepada anak muridnya. Akan tetapi ianya tetap dipandang remeh oleh sesetengah pihak.

Dalam laman web aliran pemikiran pernah mengatakan bahawa guru kerja sebanyak 74 jam seminggu. “Guru di empat negeri, Selangor, Melaka, Johor dan Kuala Lumpur didapati menanggung beban kerja berlebihan, iaitu 74 jam seminggu berbanding maksimum 48 jam yang ditetapkan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO).  Ini kerana tugas mereka bukan setakat mengajar malah turut dibebani lima tugas lain, pertama; mengurus data, fail, buku rekod dan laporan; kedua, urusan pentadbiran, ketiga; kegiatan kurikulum, keempat; kokurikulum dan kelima; urusan hal ehwal murid.

Mengikut laporan yang ditandatangani pada 1 Jun 2005 itu, kaji selidik itu adalah antara usaha National Union Of The Teaching Profession Malaysia (NUTP) memberi gambaran jelas kepada kementerian supaya sesuatu dapat dilakukan untuk meringankan beban guru.  Kaji selidik itu yang membahagikan beban tugas kepada lima bidang itu membuktikan guru turut bertindak sebagai kerani, setiausaha, bendahari, jurujual, jurutaip dan juruhias.

Setiausaha NUTP, Lok Yim Pheng, berkata pihaknya risau apabila mendapati kira-kira 60 peratus tugas guru kini membabitkan kerja pentadbiran.  Katanya, pertambahan beban tugas guru dikhuatiri akan menyebabkan hala tuju sistem persekolahan negara lebih mementingkan keputusan berasaskan peperiksaan, berbanding memupuk budaya mencintai ilmu di kalangan pelajar.

Sistem persekolahan sepatutnya dapat memupuk budaya mencintai ilmu di kalangan pelajar, tetapi ini dihalang oleh suasana guru yang semakin kurang berinteraksi dengan pelajar.  Guru kini selain mengejar waktu untuk menghabiskan silibus mata pelajaran, memberi tumpuan terhadap aspek kemahiran pelajar menjawab soalan peperiksaan, katanya kepada Berita Minggu, semalam.

Lok berkata, bilangan mata pelajaran semakin banyak dan melalui Sistem Pensijilan Terbuka di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), lebih 100 mata pelajaran ditawarkan kepada pelajar.  Adakah kita hanya mahu menggalakkan pelajar mendapat sebanyak mungkin A dalam peperiksaan. Jangan lupa bahawa aspek bukan akademik juga penting. Ada pelajar tidak berminat aspek akademik, tetapi mempunyai potensi dalam bidang lain, katanya.

Lok menegaskan bahawa guru ingin memberi tumpuan kepada tugas mereka, iaitu mengajar. Bagaimanapun, katanya guru lebih menghabiskan masa menguruskan data, fail, rekod dan laporan, menguruskan pelbagai pertandingan kurikulum dan kokurikulum serta program akademik dan bukan akademik di luar sekolah.  Katanya, guru kelas dibebankan dengan pelbagai kerja perkeranian dan hanya sedikit masa digunakan untuk tujuan persediaan alat bantu mengajar dan rancangan mengajar serta menyemak buku latihan pelajar.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan Kementerian Pelajaran melantik guru khas untuk mengendalikan kegiatan kurikulum dan kokurikulum serta mewujudkan jawatan pembantu guru yang dapat menjalankan kerja perkeranian.

Menurut sumber Berita Harian bertarikh 8 Disember 2009, ada sesetengah pihak menyalahkan guru sekolah kebangsaan (SK) kerana dikatakan gagal mendidik murid berbanding guru sekolah rendah jenis kebangsaan Cina (SJKC) yang kononnya cemerlang. Ada pihak mencadangkan guru SK dihantar mengikuti kelas pembelajaran Matematik dan Sains di SJKC terpilih. Ada pertubuhan perguruan mempertikaikan kewibawaan guru SK dalam mendidik pelajar, menuduh guru SK kurang memberi latihan kepada pelajar.

Semua pihak menghentam guru SK seolah-olah mereka yang harus dipersalahkan dan mengkritik pula menjalankan tanggungjawab dengan sempurna. Golongan ini langsung tidak melihat unsur lain yang menyebabkan prestasi SK merosot. Sedarkah mereka SJKC hanya mengambil pelajar Cina pintar, manakala sisanya dihantar ke SK. Adilkah bebanan yang terpaksa ditanggung guru SK? Merekalah yang menjejaskan reputasi pendidik dengan membebankan guru SK dan SMK dengan tugas perkeranian yang menimbun saban tahun.

Pengetua dan guru besar pula menekan guru untuk menyediakan pelbagai laporan yang boleh dibuktikan kepada Jabatan Pelajaran Negeri agar mereka dapat gelaran cemerlang. Itu belum lagi tugas sebenar iaitu pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang 'terganggu' oleh keperluan jabatan lain seperti Jabatan Kesihatan atau Agensi Anti-Dadah Kebangsaan. Semua keperluan ini patut dilakukan kerani, bukan guru kerana tugas sebenar mereka ialah P&P. Namun, semua itu dilonggokkan ke bahu guru dengan alasan semakin banyak kerja perkeranian, semakin profesionallah guru terbabit.

Sebenarnya banyak lagi aspek yang boleh dikambinghitamkan sebagai jawapan kegagalan murid di SK.  Antaranya ialah tiada tanggungjawab dan tidak prihatin ibu bapa, kemiskinan, kurang pendedahan, persekitaran dan kurang kemudahan. Semua ini dapat diatasi jika profesionalisme sebenar perguruan dikembalikan iaitu guru seratus peratus melaksanakan P&P.

Menteri Pelajaran sebelum ini pernah membuat penyelidikan banyaknya beban guru malah beliau mengungkapkan 'saya kasihan akan guru saya' apabila hasil kajiannya mendapati guru 'diseksa' dengan kerja perkeranian melambak-lambak.

Menurut sumber daripada forum Utusan Malaysia yang bertarikh 10 Disember 2009, telah dijelaskan dengan lebih teliti mengenai beban tugas kerja perkeranian. Contoh pertama ialah tugas guru kebajikan dan biasiswa. Saya berpendapat, semua guru, terutama sekali guru tingkatan ialah guru kebajikan. Sebab itulah banyak hal peribadi murid yang mengganggu pembelajaran mereka ada dalam pengetahuan guru. Ibu bapa bercerai, ibu bapa bergaduh, ayah dibuang kerja, ibu lari dari rumah, semuanya diadukan kepada guru. Itu tak mengapa. Jika sedikit tepukan di bahu dan mengesat air mata murid boleh membantu mereka belajar, saya fikir tiada guru yang merungut.

Tetapi guru biasiswa, lain pula ceritanya. Mereka perlu membuat salinan borang, mengedarkan borang, mengutip semula borang dan memastikan semua borang diisi dengan betul, termasuk memastikan semua salinan dokumen sokongan lengkap, seperti salinan kad pengenalan dan sebagainya. Sebelum semua ini bermula, mereka perlu mencari murid yang miskin untuk diberi bantuan biasiswa. Ada banyak jenis biasiswa untuk murid sekolah dan semuanya ada syarat layak yang tertentu, tetapi secara umumnya murid yang keluarganya mempunyai pendapatan kurang daripada seribu ringgit sebulan, layak mendapat bantuan. Soalnya, tidak bolehkah kerja mengenal pasti murid dan semua ‘kerja-kerja kertas’ itu dibuat oleh kerani? Apa kaitan pengurusan biasiswa yang banyak melibatkan kertas itu dengan kerja guru yang sebenar, iaitu P&P?

Contoh yang kedua, saya fikir hampir semua guru sedar bahawa bagi orang-orang politik, semua masalah sosial negara perlu diselesaikan di sekolah. Benar, sekolah memang tempat mendidik, tapi apakah setiap kali ada masalah kita hendak buat satu persatuan atau kelab baru. Tugas guru ialah mendidik murid membezakan apa yang salah dan apa yang betul dan kita mengajar mereka supaya berfikir sendiri. Kita tidak boleh sebut satu-satu ‘merempit salah’, ‘hisap dadah salah’ atau ‘mencuri salah’, kerana ada terlalu banyak kerja jahat dalam dunia ini. Kita perlu ajar murid berfikir sendiri.

Tetapi apabila kita menghadapi masalah mengatasi jenayah, guru diminta membuat satu kelab anti jenayah. Bila ada masalah dadah pula, kita buat pula kelab anti dadah, seolah-olah masalah dadah bukan jenayah yang tidak boleh digabung dengan anti jenayah. Kemudian kita dapati murid kita tidak sayang kepada negara, kita buat pula kelab kenegaraan, seolah-olah Persatuan Sejarah sudah gagal. Kita boleh buat 100 persatuan dan kelab pun mengikut kehendak masyarakat luar, tetapi siapa yang hendak membuat kerjanya? Mengadakan persatuan bukan semata-mata berkumpul dan membuat aktiviti. Guru perlu menyiapkan laporan, mendaftar persatuan, mengambil gambar, membuat perancangan tahunan. Ini semua ‘kerja-kerja kertas’. Mengapa tidak boleh hantar pegawai polis atau pegawai dari Biro Tata Negara (BTN) datang menguruskan persatuan ini di sekolah? Datanglah setiap hari Sabtu misalnya, untuk aktiviti ini.

Contoh yang ketiga ialah guru bertindak sebagai guru data. Tugas guru ini ialah merekodkan hal perjawatan guru, misalnya, tarikh lapor diri, tarikh lantik, tarikh temuduga, tarikh sah jawatan, tangga gaji, kursus dan sebagainya. Oleh kerana tugas merekod ini berat, maka guru-guru data biasanya dikurangkan waktu mengajar, kepada 12 hingga 15 waktu daripada biasanya 25-29 waktu untuk guru-guru lain (setiap waktu ialah 40 minit di sekolah menengah dan 30 minit di sekolah rendah). Masalahnya, guru-guru data ini merekodkan perkara yang Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) sudah tahu, contohnya, tarikh-tarikh penting seperti tarikh lapor diri, tarikh lantik, tarikh sah jawatan. Bukankah surat datang dari SPP?

Contoh yang keempat ialah guru tingkatan. Guru tingkatan ialah antara orang yang paling sakit kepala di sekolah kerana semua guru-guru lain bekerja melalui guru tingkatan. Guru biasiswa hendak edar borang, suruh guru tingkatan. Sekolah hendak cuti, guru tingkatan perlu edar surat. Guru SPBT hendak edar buku teks, guru tingkatan perlu uruskan. Murid kemalangan, hendak mohon insurans, guru tingkatan juga perlu uruskan. Guru Penolong Kanan kokurikulum hendak maklumat kokurikulum murid, pun suruh guru tingkatan, bukan suruh guru persatuan atau kelab. Murid tidak datang sekolah, guru tingkatan perlu hantar surat amaran. Kelas tak ada penyapu, pun guru tingkatan kena belikan. Kadang-kadang kalau kelas kotor, cikgulah yang kena menyapu walaupun sekolah ada tukang sapu swasta.

Sekarang ini kita ada sistem online yang mengumpul data peribadi murid yang kita panggil Sistem Maklumat Murid (SMM). Seorang guru dilantik menjaga SMM ini. Jika guru data menjaga maklumat guru, guru SMM menjaga maklumat murid. Tetapi, walaupun SMM sudah ada, guru tingkatan masih perlu mengisi kad 001. Untuk apa pun tidak tahu. Setiap tahun, guru yang memegang kelas tingkatan satu perlu menyiapkan kad 001 seawal bulan Februari atau Mac. Tetapi selepas itu tiada siapa yang hendak mengurus kad 001 itu, sebab hampir semua keperluan maklumat murid akan diambil dari SMM. Jika kita ada setengah juta murid baru masuk ke tingkatan satu, ada setengah juta lagi murid baru masuk darjah satu. Jika harga kad 001 itu satu ringgit, kita membelanjakan satu juta ringgit untuk kad 001 yang tidak digunakan pun. Ini duit siapa satu juta ini? Dan hal menguruskan kad 001 itu, tenaga siapa kalau bukan guru?

Contoh yang kelima ialah guru perabot. Bila ada masalah perabot sekolah, guru ini kerjanya mengangkut kerusi meja yang rosak dan mengira berapa banyak perlu dihapuskan, berapa banyak perlu mohon yang baru, dan berapa banyak boleh dibaiki. Adakah semua ini membantu murid meningkatkan prestasi akademik dan sahsiah sebagaimana disebut oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM) dalam tulisannya? Barangkali KPPM tidak pernah nampak rupa guru bermandi peluh turun naik tangga mengangkut perabot, ada yang ringan, ada yang berat. Saya pernah nampak, mereka macam buruh yang kerja membuat bangunan.


Kesimpulannya ialah tidak perlulah menuding jari antara satu pihak dengan pihak yang lain, ada baiknya semua pihak duduk berbincang untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh semua guru di negara ini. Ini kerana guru merupakan agen masyarakat yang mampu mendidik anak murid sehingga menjadi orang yang mampu memimpin sesebuah negara. Oleh yang demikian, semua pihak perlu memberi kerjasama terhadap guru-guru di sekolah dan bukannya terus menyalahkan guru tersebut jika dia memberi sedikit komen atau pandangan mengenai bidang tugas yang diterimanya. Keputusan  yang dibuat akan menghasilkan penyelesaian masalah beban tugas guru dan dapat memfokuskan semula tugas guru iaitu mendidik murid-murid dalam pengajaran dan pembelajaran dan mengkecilkan kerja guru dari sudut perkeranian.

Disediakan oleh:  

ANAS BUKHARI BIN DERANI

Tuesday 4 September 2012




MENCEMBURUI GAJI GURU     



1.0  Pendahuluan

Saban tahun, tanggal 16 Mei pasti disambut oleh setiap warga pendidik dan anak didik di segenap ceruk sebagai suatu hari yang cukup bermakna.  Sambutan hari guru pasti dirai setiap tahun sebagai pengiktirafan teristimewa kepada golongan pendidik sama ada pensyarah, pengetua dan juga guru kerana semuanya berjasa semenjak dahulu sehingga ke era globalisasi di alaf baru ini. Guru sentiasa berhadapan dengan pelbagai cabaran yang kadang-kala tidak terduga dan sebagai manusia biasa, seorang guru juga mempunyai batasan kemampuan. Tambahan pula, penanda aras dalam bidang keguruan semakin meningkat dan berbeza setiap tahun. Para guru telah mencuba sedaya upaya bagi menempuhi cabaran semasa dan mendepani cabaran mendatang berbekalkan pengalaman lalu beserta semangat kental warga pendidik itu sendiri.

Pensyarah Jabatan Pengajian Pendidikan, Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Mohmad Noor Mohmad Taib, berkata, guru zaman milenium perlu mempersiapkan diri dengan kekuatan mental serta fizikal bagi mengemudi masa depan dunia pendidikan. Kata-kata daipada beliau jelas membuktikan betapa besarnya peranan guru dalam mendidik anak-anak masa kini yang merupakan modal insan serta bakal pemimpin di masa hadapan terutama dalam merealisasikan wawasan negara muncul sebagai sebuah negara maju menjelang tahun 2020 termasuk pembangunan yang berterusan serta seimbang. Banyak perkara yang perlu dilakukan oleh guru namun telah banyak juga jasa yang telah dicurahkan selama ini.

Malangnya, terdapat sebahagian daripada kita yang tidak menghargai jasa guru dengan pelbagai tohmahan termasuk menganggap gaji guru kini sudah melebihi daripada yang sepatutnya. Ada juga yang mendakwa guru asyik meminta berbagai-bagai keistimewaan dan kelebihan namun prestasi guru tidak seperti yang dikehendaki. Golongan yang mendakwa sedemikian mungkin bukan berada dalam bidang perguruan dan tidak tahu menahu bidang tugas seorang guru pada masa kini termasuk tugas-tugas sampingan yang pelbagai. Tugas sebagai guru merupakan suatu kerjaya yang sangat mulia dan dihormati. Namun, penghormatan dan pujian sedemikian adalah kerana tanggungjawab yang dipikul begitu berat dan mencabar. Masyarakat harus terus menyokong para guru demi mendidik dan melahirkan anak bangsa yang berjaya selaras dengan matlamat pendidikan negara.


2.0  Perkembangan Hujah

Guru merupakan penjawat awam teramai di negara ini. Berdasarkan perangkaan tahun 2010, bilangan guru yang dicatatkan adalah seramai 405 715 orang yang berkhidmat di 7695 buah sekolah rendah dan 2248 buah sekolah menengah di seluruh pelusuk negara. Maklumat ini boleh diperolehi dalam laman sesawang kementerian pelajaran Malaysia. Kalau dihitung dari sudut kuantiti, sepatutnya guru dan kebajikan guru diberi keutamaan berbanding bidang kerjaya yang lain. Namun, bukanlah soal kepentingan gaji dan materialistik semata-mata yang dicari oleh golongan pendidik tetapi penghargaan yang sepatutnya diperolehi oleh seorang guru hasil pengorbanan yang diberikan selama ini.

Guru bukanlah menuntut perkara yang berlebihan, namun janganlah ada pihak yang mencemburui pendapatan guru pada hari ini. Terdapat segelintir individu yang mendakwa pendapatan guru begitu tinggi jika dibandingkan dengan khidmat yang diberi. Individu terbabit mungkin merujuk kepada guru yang bermasalah dan malas, tetapi ketahuilah majoriti guru lain yang sedia dan setia berkhidmat dengan penuh keikhlasan menyebar ilmu di sekolah-sekolah seluruh tanah air. Kajian harus dijalankan sekiranya ada pihak yang mendakwa pendapatan guru adalah tinggi dan tidak munasabah kerana kebanyakan daripada kita maklum pendapatan guru tidaklah seberapa berbanding tugas yang harus dilaksanakan dalam era ini.

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menyifatkan kenaikan gaji kakitangan awam terutama guru pada pembentangan bajet 2012 oleh kerajaan baru-baru ini adalah selaras dengan bebanan kerja dihadapi warga pendidik kini.
Presiden NUTP, Hashim Adnan, berkata jika dibandingkan negara maju, gaji warga pendidik mereka lebih tinggi berbanding gaji kakitangan awam di kementerian lain kerana guru adalah aset melahirkan modal insan cemerlang. 
“Memang pengumuman Bajet oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kali ini menyaksikan kenaikan gaji kakitangan awam yang mana guru mendapat sedikit kelebihan, namun, bagi saya ia bertepatan dengan tugas dan tanggungjawab guru kini. 
“Jika kita lihat negara maju, Jepun, Sweden dan Korea, gaji warga pendidik mereka adalah tinggi. Begitu juga dengan negara jiran kita Singapura,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. 

Kenyataan Presiden NUTP ini jelas menunjukkan gaji guru tidaklah begitu tinggi seperti yang didakwa sesetengah pihak bahkan gaji guru di Malaysia adalah lebih rendah berbanding negara-negara maju. Lagipun, jika gaji yang dijadikan ukuran adalah tidak mampu sebenarnya untuk membalas jasa guru yang menabur budi dengan ikhlas. Pepatah melayu ada berbunyi ‘hutang emas boleh dibayar, hutang budi dibawa mati’. Guru-guru yang ikhlas berkhidmat sebenarnya bukanlah hanya bekerja memenuhi syarat dan pekeliling semata-mata tetapi sedang menabur budi yang tentu sekali tidak mampu dibalas dengan harta dan gaji.

Kerjaya sebagai pendidik masa kini terutama guru-guru di sekolah bukan sahaja mengajar ilmu kepada para pelajar tetapi terpaksa menghadapi dan menangani masalah disiplin pelajar yang kian mencabar dewasa ini. Guru bukan sahaja mempunyai peranan dan tanggungjawab mengajar tetapi juga mengurus dan mendidik termasuk membentuk sikap, nilai dan akhlak anak didik melalui pengajaran formal, tidak formal dan melalui tingkah laku perwatakan guru sendiri. Guru memainkan peranan penting dalam mendisiplinkan pelajar kerana guru adalah orang yang paling rapat dan perantara lansung antara murid dengan kehendak sekolah dan sistem pendidikan. Maka, bertambahlah beban tugas seorang guru biasa di sekolah sebagai pelaksana disiplin sekolah kerana tanggungjawab dan tugas membentuk sahsiah pelajar adalah rutin hakiki semua guru dan bukan tanggungjawab Guru Besar atau pengetua, guru-guru Penolong Kanan dan guru-guru disiplin semata-mata.

Perkara ini jelas dan terdapat di dalam pekeliling yang berkenaan. Merujuk kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 9/1975 mengenai Disiplin Di Sekolah, Peraturan-peraturan
Sekolah untuk Murid-murid. “Adalah seperti tuan termaklum, satu di antara tujuan pelajaran ialah untuk menanamkan asas disiplin ke dalam hati sanubari murid-murid sekolah. Ini bukan tugas dan tanggungjawab guru besar sahaja, bahkan tugas dan tanggungjawab semua guru lain. Oleh hal yang demikian semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka itu adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”.
Buku Panduan Tatacara Disiplin SekolahUntuk Guru Besar dan Guru (1988).

Selain menguruskan pelajaran dan disiplin murid, guru juga terpaksa menggalas tugas pengkeranian dan kokurikulum murid. Selain wajib mengisi buku rekod pengajaran yang diibaratkan sebagai nyawa seorang guru, guru juga perlu menyiapkan fail-fail yang pelbagai termasuk yang diluar bidang tugasnya. Umum mengetahui, tugas seorang guru bukanlah bermula pukul 7.40 pagi dan tamat pukul 2.00 petang semata-mata. Saban hari, tugas guru semakin bertimbun dan tugasnya tidak hanya berjalan di sekolah tetapi dibawa balik kerumah. Di saat orang lain lena dibuai mimpi indah, para guru sibuk mengisi markah pelajar-palajar yang diuruskan secara atas talian. Para guru terpaksa mengorbankan waktu tidur di tengah malam kerana talian internet amat sibuk ketika waktu siang.

Guru-guru yang beramanah tidak pernah menyesal dengan bidang kerjaya yang diceburi cuma memohon tugas mulia yang dijunjung tidak diperkecilkan dan soal gaji guru yang didakwa tinggi tidak patut diperkatakan.


3.0  Implikasi Hujah

Guru sememangnya harus sedaya upaya melaksanakan amanah yang diberikan oleh ibubapa dalam mendidik anak bangsa. Alangkah indahnya, amanah yang ditanggung itu disokong pula oleh masyarakat serta didokong oleh kerajaan secara berterusan. Dalam menjayakan perubahan dalam pendidikan, semua pihak harus bekerjasama dalam memastikan setiap perancangan yang dibuat berjalan dengan sebaiknya (Najeemah 2006). Guru dengan kerjasama daripada semua pihak mampu menjadikan sekolah sebagai magnet dan tarikan kepada pelajar untuk belajar dan menimba ilmu dalam usaha menggapai cita-cita.

Soal tidak puas hati dengan pendapatan guru yang didakwa tinggi dan lebih dari mencukupi boleh dibawa berbincang. Perbincangan sepatutnya diadakan terlebih dahulu sebelum mengwar-warkan perkara yang belum jelas. Perkara sebegini boleh menyebabkan hati para guru terguris. Guru-guru yang ikhlas mendidik tanpa rasa jemu tidak patut disindir dan dibahas berkenaan gaji dan bidang tugas guru. Hanya kerana segelintir guru melakukan kesilapan, tidak semua guru harus memikulnya. Bayangkan jika guru terasa dengan kata-kata tersebut, pasti mereka akan merasa jasa dan pengorbanan yang dicurahkan selama ini tidak diberi penghargaan yang sewajarnya.

Penghargaan dan kehormatan yang diberikan masyarakat kepada para guru bukan sedikit maknanya terhadap golongan pendidik ini. Semakin tinggi sanjungan yang diberi, semakin meningkat juga tanggungjawab guru dalam memikul amanah ibu dan bapa. Semakin lumayan pendapatan yang diterima, semakin banyak lagi khidmat yang harus dilakukan. Para guru faham bahawa bidang pendidikan semakin mencabar dan menuntut kepada perubahan. Pelbagai permintaan dan desakan diutarakan dengan alasan, guru perlu bersedia dan mengubah anjakan paradigma sejajar perubahan dunia pendidikan global zaman millennium. Guru bersedia melaksanakan perubahan dan mendengar tuntutan-tuntutan berkenaan, namun salahkah untuk guru membuat sedikit tuntutan yang munasabah. Tuntutan guru bukanlah paksaan atau ugutan tetapi lebih kepada permintaan demi kebaikan bidang pendidikan itu sendiri. ‘Hanya jauhari yang mengenal manikam’. Hanya guru yang mengetahui masalah-masalah yang berkaitan di sekolah dan sebaik-baik penyelesaian adalah penyelesaian daripada pihak guru sendiri kerana mereka berada dalam bidang ini.

Disamping itu, tuntutan yang dikemukakan oleh guru sering dilabelkan sebagai tuntutan melampau sedangkan penjawat lain juga ada membuat tuntutan masing-masing. Guru tidak harus dipersalahkan dengan tuntutan yang dibuat kerana tuntutan tersebut tidak semestinya ditunaikan dan pastinya kerajaan akan meneliti terlebih dahulu sebarang tuntutan yang dibuat.

Pihak berkenaan yang tidak berpuas hati dengan pendapatan guru yang didakwa begitu lumayan sering melontarkan tohmahan tidak berasas melalui laman-laman blog. Beberapa laman blog berkenaan mendakwa antaranya waktu bertugas guru yang pendek dan cuti guru yang banyak disamping cuti tambahan lain. Pihak berkenaan ternyata tidak menyelami perit jerih seorang guru. Usah dipeduli guru yang bermasalah tetapi lihatlah kepada guru-guru yang benar beramanah. Lagipun, kualiti seorang guru sentiasa dipantau. Pengetua atau guru besar sentiasa melihat prestasi setiap guru dan memberi markah mengikut pencapaian dan sikap guru berkenaan sepanjang masa di sekolah. Justeru itu, soal pendapatan guru yang lumayan dan dikatakan tidak sepadan dengan beban tugas yang ringan tidak patut timbul. Hal ini adalah kerana setiap guru perlu menjalankan tanggungjawab yang digalas dengan betul ataupun markah prestasi mereka akan merudum sekiranya berlaku perkara yang sebaliknya.

Segala isu yang timbul sebenarnya boleh dibawa ke meja rundingan. Para guru sentiasa bersikap terbuka dan sedia menerima kritikan dan cadangan yang membina. Para pendidik juga amat mengalu-alukan sumbangan idea dalam memantapkan lagi profesion perguruan dan meningkatkan bidang kerjaya ini ke suatu tahap yang lebih tinggi dan berkualiti. Isu cemburu mencemburui gaji guru mungkin timbul ekoran ketidakfahaman pihak tertentu berkaitan kehidupan seorang yang yang bergelar pendidik. Ada segelintir pihak yang beranggapan elaun guru pedalaman terlalu mewah terutama yang berkhidmat di Sabah dan Sarawak. Lebih dari itu, pihak terbabit juga mendakwa segala kelengkapan telah disediakan dan para guru tidak perlu mengeluarkan belanja untuk membeli barangan seperti kelengkapan dapur dan sebagainya. Hakikat yang sebenar adalah berbeza sama sekali daripada apa yang telah didakwa. Para guru di pedalaman Sabah dan Sarawak memang memperoleh elaun khas namun kos hidup di sana juga begitu tinggi. Ada yang terpaksa menaiki bot panjang untuk ke pekan terdekat. Tambang bot dan harga barangan yang lebih mahal di pedalaman merelevankan betapa elaun khas tersebut perlu dinikmati oleh guru yang berkhidmat di pedalaman.


Selain itu, ada juga pihak yang mendakwa guru menikmati gaji dan elaun yang tinggi sedangkan berkerja hanya untuk kepentingan sendiri sahaja. Kenyataan sebegini mungkin sesuai untuk beberapa orang guru yang culas tetapi sangat mencemar imej guru-guru lain yang memerah keringat tanpa memikirkan kepentingan peribadi dan keluarga sendiri semata-mata. Cukuplah melemparkan tohmahan kepada guru secara membuta tuli. Guru dan masyarakat yang saling bercakaran boleh mendatangkan kesan yang tidak baik kepada anak didik. Tohmahan-tohmahan berkenaan memungkinkan masyarakat memandang serong terhadap tugas guru. Penulis-penulis blog harus berfikir banyak kali sebelum memuat naik tulisan yang boleh mencetus keraguan masyarakat terhadap kredibiliti seorang guru. Perkara ini boleh menjejaskan masa hadapan anak-anak sekaligus merencatkan wawasan negara kearah mencapai status negara maju menjelang tahun 2020. Ayuh gemblengkan tenaga dan capai muafakat dalam memartabatkan bidang pendidikan negara. Hasilnya akan dinikmati oleh semua bukan hanya golongan guru semata-mata.


4.0  Cadangan dan Rumusan

Guru berhak mendapat ganjaran yang setimpal dengan beban tugasan mereka khususnya guru yang mengajar, memimpin, mendidik, dan yang menjadi lilin kepada kesamaran dan kegelapan di pedalaman walaupun mereka sendiri terpaksa bergelap. Semua kerjaya mempunyai peranan masing-masing. Peranan guru begitu besar dan amat penting kerana guru bukan sahaja mengajar tetapi lebih daripada itu, guru merupakan pemimpin dan juga ibu bapa semasa pelajar berada di sekolah. Elaun-elaun khas juga sewajarnya diberikan kepada guru-guru yang berkhidmat jauh di pedalaman selain elaun-elaun khas yang lain.

Di samping itu, guru juga merupakan insan yang paling rapat dengan pelajar semasa di sekolah. Guru akan dipertanggungjawabkan dan dipersoalkan sekiranya belaku apa-apa perkara yang tidak diingini terhadap pelajar sewaktu berada di sekolah ataupun mengikuti program yang melibatkan pihak sekolah. Justeru itu, sesuai dengan tanggungjawab yang diamanahkan, ganjaran berupa gaji dan elaun juga haruslah setimpal dengan apa yang dilakukan.

Tuntutan-tuntutan yang dibuat para guru dan kesatuan guru juga bukanlah bermaksud guru-guru tidak ikhlas dalam menabur bakti tetapi merupakan jalan penyelesaian kepada masalah yang boleh membantutkan tugas guru semasa menjalankan tugas. Fahamilah tugas guru yang semakin mencabar dan bertambah dari semasa ke semasa.

Pensyarah Jabatan Pengajian Pendidikan, Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Mohmad Noor Mohmad Taib ada menyebut pendapatan guru di negara ini adalah tidak setimpal dan kurang mendapat pengiktirafan seperti kerjaya lain berbanding guru di negara maju. Biarlah gaji tidak setimpal, tetapi apa yang diharapkan guru adalah sekadar penghargaan mungkin yang diberi dalam bentuk sekuntum bunga mahupun sekeping kad ucapan daripada pelajar mahupun sekadar senyuman daripada masyarakat. Walaubagaimanapun, guru tidak harus menjadikan isu-isu berkenaan sebagai peluntur semangat untuk terus mendidik anak bangsa tetapi menganggap kritikan berkenaan sebagai dorongan untuk mencapai tahap yang lebih baik sekaligus membuktikan kesungguhan dan keikhlasan dalam bidang kerjaya yang diceburi.


Guru-guru harus memahami, pendidik zaman kini memang terlalu banyak cabarannya.cabaran ini harus dilihat dari sudut rasional dan kepentingan bersama. Seandainya guru yang tidak berfikir secara waras, maka timbullah perasaan tertekan terhadap dakwaan yang ditimbulkan ditambah bebanan kerja yang merupakan tanggungjawab pendidik itu sendiri. Merungut bukanlah penyelesaian yang baik. Menyalahkan orang lain juga bukan suatu jawapan yang baik. Maka tidak lain dan tidak bukan, dalam menghadapi cabaran dan kekangan yang pelbagai ini, ketabahan amat dituntut dan kebijaksanaan dalam mencari penyelesaian merupakan keutamaan.


Antara profesion yang mulia di sisi Allah dan juga masyarakat ialah guru. Ini adalah kerana guru mewarisi tugas para nabi dan rasul untuk mendidik masyarakat. Guru mengajar masyarakat menjadi pandai dan berilmu, disamping itu mendidik anak-anak didik menjadi insan yang baik dan mampu berjasa kepada keluarga dan masyarakatnya. Oleh hal yang demikian, kita haruslah berterima kasih kepada guru, kerana jasa merekalah, kita hari ini pandai menulis, membaca dan mengira. Pada masa yang sama, kita juga patut bersyukur kepada Allah kerana memasukkan ilmu ke dalam dada kita dengan perantaraan para guru.

Guru memainkan peranan yang besar dalam pendidikan ummah. Justeru itu guru harus mempunyai sifat-sifat pemimpin yang baik. Guru juga adalah pendidik, kaunselor, pendakwah, ikutan dan pemimpin. Semua tugas ini dijalankan secara serentak dan memerlukan kemahiran dan pengalaman dalam bidang tersebut. Pengorbanan guru yang sedemikian rupa memerlukan kerjasama dan sokongan daripada masyarakat dalam mewujudkan suasana harmoni dan kondusif kepada anak didik. Dekad yang mutakhir ini, pelbagai tohmahan diterima oleh warga pendidik. Semua tohmahan tersebut haruslah dijadikan batu loncatan untuk melonjakkan lagi prestasi serta membaiki diri seterusnya menjaga imej profesion keguruan negara kita. Gaji dan elaun serta penghargaan daripada masyarakat hanyalah ganjaran sementara yang diperolehi di dunia ini, namun ganjaran yang lebih utama menanti para guru yang mulia kelak.

Cabaran dan karenah persekitaran merupakan asam garam yang perlu dilalui oleh setiap guru. Mahu tidak mahu ianya pasti dan harus dilalui bukannya dielakkan. Emosi yang harmoni pasti menghasilkan hasil kerja berkualiti. Manakala, penglibatan warga pendidik dengan ahli masyarakat sebenarnya menguji daya tahan seorang guru mendepani masyarakat umum. Beruntung benar seseorang yang bergelar guru. Laksanakanlah tugas dengan ikhlas kerana setiap keringat yang dicurah pasti mendapat ganjaran dan dibalas.

Disediakan oleh:
MOHD FAIZ BIN AB MALEK
PISMP PA1

"Guru Ponteng Isu Serius"

ULASAN ARTIKEL

1.0  Pengenalan

Guru merupakan satu profesion yang mulia. Guru juga merupakan golongan yang cukup penting yang tidak hanya dapat memanusiakan manusia supaya akan lahir nanti generasi yang bukan sahaja dapat menyambung kelangsungan peradaban dan tamadun bangsa, tetapi yang lebih penting dan nyata ialah sejauh mana guru tersebut dapat berperanan mendidik murid -  muridnya untuk menjadi manusia dan rakyat yang berguna kepada negara suatu hari kelak. Guru perlu berpandangan positif terhadap semua murid - muridnya bagi memastikan keadilan dan kelangsungan sesi pengajaran dan pembelajaran berlaku kepada semua muridnya.

            Justeru itu, menjadi pioriti bagi seorang guru tersebut sebelum melangkah masuk ke dalam bilik darjah bagi melengkapkan dirinya dengan nilai – nilai hidup yang positif, beretika mulia, berfikiran positif, dan sudah tentu dapat diteladani oleh murid – murid di sekolah. Ungkapan ”guru sebagai role model” bukan sesuatu yang retorik semata – mata tetapi mempunyai kesignifikannya dalam mempamerkan imej diri seorang pendidik dalam keseluruhan kehidupannya. Ini kerana kerjaya seorang guru bukan sahaja di sekolah, tetapi di mana – mana dengan sebutan mulia ”Cikgu”. Seorang guru sentiasa membawa imej guru ke mana sahaja tempat yang dituju.

            Amalan etika keguruan dan profesionalisme keguruan di Malaysia dibangunkan berdasarkan kepada falsafah, misi dan objektif yang hendak dicapai oleh Kementerian Pendidikan di Malaysia. Pembangunan etika guru ini adalah sebagai salah satu pendokong kepada sistem perkhidmatan awam, yakni Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia yang diterajui bersama oleh pihak pemimpin negara.  Ia menjadi panduan kepada pembentukan nilai – nilai dalam diri seseorang guru.

Berdasarkan panduan tonggak utama pendidikan di negara ini iaitu melalui Falsafah Pendidikan Negara, pendidikan itu sendiri dapat didefinisikan sebagai satu usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh seperti yang diungkapan dalam petikan di bawah:

”Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”


            Jika ditafsirkan intipati Falsafah Pendidikan Negara, maka dapat disimpulkan bahawa pendidikan adalah menumpu kepada pembinaan fikiran yang bijaksana serta rasional selain membina jiwa manusia yang murni dalam kata lain ianya melibatkan intelek, rohani, emosi, jasmani dan juga sosial. Jelas di sini, pendidikan yang digambarkan dan diharapkan melalui Falsafah Pendidikan Negara adalah bagi membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti serta bertaraf dunia (world class) bagi memperkembangankan potensi individu secara keseluruhan dan sepenuhnya dan dapat memenuhi aspirasi dalam perkembangan kemajuan negara (Nazirmudin Ahmad,Mohd Taib Ariffin, Marinah Awang & Azlita Yonus@Ahmad, 2005).


Matlamat mewujudkan sistem pendidikan bertaraf dunia dan menjadikan Malaysia sebagai salah satu daripada pusat kecemerlangan pendidikan di rantau ini secara globalnya adalah merupakan tanggungjawab secara keseluruhannya semua warga kerja di sektor pendidikan. Justeru suatu etika kerja yang mantap perlu diamalkan untuk memastikan warga Kementerian Pelajaran Malaysia mempunyai sifat – sifat luhur, bertanggungjawab dan tahap profesionalisme yang tinggi dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang telah diamahkan sekaligus dapat melaksanakan misi dan visi yang menjadi keutamaan Kementerian Pelajaran Malaysia di negara ini.


2.0 Isu permasalahan guru (guru ponteng)

Baru – baru ini, seringkali profesion guru mendapat liputan yang meluas baik dari paparan media massa malahan ianya juga turut menerima tempias daripada media elektronik yang kian meluas secara globalnya di seluruh antero dunia. Antara isu yang menjadi perhatian utama masyarakat dan juga turut mencetus salah satu fenomena moden dalam bidang keguruan itu sendiri adalah melalui sudut etika dalam kerjaya seperti yang dinyatakan dalam petikan Borneo Post Online pada 24 Disember 2011. Antara intipati yang menjadi skop artikel yang terdapat di laman sesawang tersebut adalah seperti berikut :

RANAU: Kementerian Pelajaran menerusi Jabatan Pelajaran memandang serius   isu ketidakhadiran guru di sekolah,  tegas Pengarah Pelajaran Negeri Sabah, Datuk Dr Muhiddin Yasin.Beliau berkata hasil pemantauan dan pemeriksaan pihak Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) pada 22 Februari 2010, mendapati seramai 117 guru dari 11 sekolah tidak hadir bertugas, manakala pada 25 Mei 2010 pula seramai 157 guru dari 14 sekolah juga tidak hadir bertugas.“Pihak kementerian dan Jabatan Pelajaran Negeri Sabah (JPNS) berasa kesal dan memandang serius tentang ketidakhadiran guru ke sekolah,” katanya ketika ditemui di SMK Ranau, di sini.Muhiddin menegaskan walaupun kejadian itu mungkin terpencil, namun hal berkenaan tidak boleh dibiarkan berterusan kerana ia mampu melumpuhkan sistem pendidikan negara jika tidak ditangani sewajarnya.”
           

Mengikut kepada sebahagian daripada petikan artikel yang ditulis di laman sesawang tersebut, isu yang dibangkitkan adalah berfokuskan kepada permasalahan yang melibatkan kehadiran guru ke sekolah yang semakin membimbangkan organisasi sistem pendidikan itu sendiri. Pengiraan statistik yang diumumkan secara rasmi oleh pihak Jemaah Nazir dan Jaminan kualiti menunjukkan bahawa bilangan guru yang tidak hadir ke sekolah atau dengan kata ringkasnya ponteng adalah terlalu ramai bilangannya. Ketidakhadiran guru tanpa alasan ini amat membimbangkan profesion perguruan ini.

Isu guru ponteng adalah suatu isu nasional dan mampu memberi implikasi kepada bukan sahaja kepada bidang pendidikan negara malah ianya turut menjejaskan potensi pembangunan mampan negara. Perlakuan guru yang ponteng sekolah tersebut bukan sahaja memburukan profesion ini di kaca mata pandangan masyarakat malah ianya juga turut mencerminkan bahawa segala etika dan asas profesionalisme yang telah diberikan sebagai garis panduan dalam menjalankan tugas tidak berjaya dipatuhi oleh mereka. Ini akan menjatuhkan maruah profesion perguruan itu sendiri. Masyarakat setempat akan mula memandang serong terhadap profesion ini.

Kerjaya guru merupakan satu kerjaya yang termasuk di dalam suatu profesion yang setanding dengan kerjaya – kerjaya lain seperti jurutera, akauntan dan lain – lain lagi. Mengikut Kamus Dewan Edisi Dwibahasa (2000), profesionalisme adalah suatu pekerjaan yang memerlukan latihan khas. Dalam Kamus Oxford (1999), profesionalisme ditakrifkan sebagai ciri – ciri sesuatu pekerjaan yang memerlukan latihan ikhtisas, seperti yang terdapat dalam profesionalisme perguruan, guaman, perubatan dan sebagainya.

Malah ciri – ciri profesion seperti yang dirujuk dari buku Pendidikan Mok Soong Sang (1993) adalah sebagai :

”Suatu pekerjaan yang khusus dan dijalankan oleh orang yang mempunyai kelulusan dan latihan ikhtisas yang cukup bermutu, bersikap jujur, dedikasi, bertanggungjawab dan bermoral tinggi, mempunyai automasi bertugas serta mematuhi kod etika yang telah ditetapkan oleh organisasinya”. (Hlm:. 215-216)

            Profesionalisme merupakan suatu ideologi yang bertujuan dalam memberi perkhidmatan yang bermutu tinggi dan boleh dipercayai. Malah sebagai salah suatu kerjaya yang bekerja bagi membina generasi masa hadapan, profesion keguruan ini turut dapat dinaikkan imej dan tarafnya melalui kualiti dan mutu profesionalismenya yang tersendiri dan dapat dibezakan oleh masyarakat dengan profesion – profesion yang lain. Oleh itu penting bagi seluruh warga pendidik yang bergelar guru bagi meningkatkan mutu perkhidmatan dengan memiliki pengetahuan yang lengkap serta mendalam, menguasai kemahiran mengajar, mempunyai kefahaman terhadap tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan serta mempunyai sikap positif terhadap pekerjaannya (Kamarudin Hj, Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz, 2004) .

            Isu permasalah guru yang dibincangkan melalui petikan artikel di laman sesawang Borneo Post Onlie tersebut dapat menunjukkan bahawa kesemua guru yang tidak hadir ke sekolah atau ponteng sekolah adalah sebagai individu yang tidak memahami profesionnya serta tidak bertanggungjawab terhadap profesionalisme keguruan itu sendiri. Mereka bukan sahaja tidak mematuhi panduan landasan profesionalisme bidang perguruan malah turut tidak mengamalkan etika kerja yang telah termaktub di dalam etika perguruan selaras dengan apa yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

            Profesionalisme meliputi aspek akaunbiliti yang didalamnya terangkum keseluruhan aspek yang perlu difahami dan dilaksanakan oleh warga pendidik. Mengikut Kamus Dewan Edisi Dwibahasa (1999), perkataan akaunbiliti itu dapat ditakrifkan sebagai bertanggungjawb kepada seseorang atau bertanggungjawab terhadap sesuatu. Dalam konteks keguruan pula, akaunbiliti boleh dirumuskan sebagai bertanggungjawab terhadap profesionalisme keguruan (Arbak Othman, 1998).

            Manakala akaunbiliti seseorang guru terhadap profesionnya boleh dilihat melalui laporan rasmi yang dikemukan oleh sekumpulan penilai bebas tentang pandangan mereka terhadap pencapaian atau prestasi guru semasa melaksanakan tugas dan amanah yang telah dipertanggungjawab. Keadaan ini merupakan situasi yang sama seperti yang dinyatakan di dalam artikel yang dirujuk pada isu guru ponteng sekolah ini, di mana pihak Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) yang menjalankan pemantauan mereka di sekolah – sekolah kawasan sekitar negeri Sabah mengemukakan laporan rasmi mengenai fenomena pasca baru permasalahan guru kini.

            Aspek akaunbiliti merupakan bidang yang mempunyai pelbagai cabang yang terkandung di dalamnya. Akuanbiliti seorang guru boleh dikenalpasti melalui cabang – cabang bahagian seperti bahagian pekerjaan, sekolah, tingkah laku, murid dan akhirnya profesion (Ibrahim Mamat, 2000). Fenomena isu ponteng sekolah di kalangan guru seperti yang dilaporkan oleh artikel di Borneo Post Online, menunjukkan bahawa keseluruhan bahagian didalam akaubiliti ini telah menerima implikasi negatifnya.

            Guru yang tidak hadir ke sekolah atau ponteng ini telah menjejaskan pioriti utama bahagian pekerjaannya dalam konteks akaunbiliti profesionalisme itu sendiri. Sebagai seorang pendidik guru bertanggungjawab terhadap pekerjaannya, iaitu akaunbiliti terhadap kurikulum yang ditugaskan untuk dilaksanakan dengan jayanya dalam sistem organisasi sekolah. Ia boleh menyebabkan sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah tersebut terjejas kerana kekurangan guru. Ketiadaaan guru gantian menyebabkan kelas dalam keadaan kucar – kacir.

Oleh yang demikian menjadi keutamaan dan pioriti bagi guru supaya dapat memahami kurikulum sekolah secara mendapat agar segala pelaksanaannya dapat dijalankan dengan sempurna dan lancar tanpa sebarang kesilapan. Jelas dapat dilihat disini, guru yang melakukan gejala ponteng kerja tersebut dapat dilihat sebagai seorang yang tidak memahami misi dan visi kurikulum yang telah dirancang sebaik – baiknya oleh pihak pendidikan. Maka menjadi tugas mereka agar selepas ini segala intipati kurikulum negara dapat difahami dengan sebaiknya.
           
            Sekolah pula merupakan suatu organisasi dimana seseorang guru itu menjalankan tugasnya. Oleh itu, guru juga bertanggungjawab dalam menjalankan tugas yang diamanahkan oleh pihak pentadbiran sekolah. Sebagai salah seorang ahli dalam sesebuah sekolah, guru mempunyai akaunbiliti terhadap perkembangan dan kemajuan sekolah. Dalam hal ini, selain tugas mengajar di dalam bilik darjah, guru turut dikehendaki menjalankan tugas – tugas seperti guru displin, kaunselor, setiausaha peperiksaan, pengerusi skim pinjaman buku teks dan jawatan – jawatan lain yang dilantik oleh pihak pentadbir sekolah.

Ketidakhadiran guru di sekolah mendatangkan implikasi yang teruk dimana segala kelancaran pengurusan sistem organisasi sekolah akan terjejas dan ianya merupakan isu yang serius seperti salah satu bahagian di dalam artikel isu guru ponteng sekolah yang diambil dari artikel Borneo Post Online :

“Pihak kementerian dan Jabatan Pelajaran Negeri Sabah (JPNS) berasa kesal dan memandang serius tentang ketidakhadiran guru ke sekolah,” katanya ketika ditemui di SMK Ranau, di sini.Muhiddin menegaskan walaupun kejadian itu mungkin terpencil, namun hal berkenaan tidak boleh dibiarkan berterusan kerana ia mampu melumpuhkan sistem pendidikan negara jika tidak ditangani sewajarnya”

            Tingkah laku sebagai seorang guru amat dititikberatkan dalam menjamin mutu dan kualiti yang diberikan sebagai output kepada kerjaya perguruan itu sendiri. Hal ini adalah kerana tingkah laku guru adalah contoh kepada murid – murid yang menjadi klien sepanjang masa guru di sekolah. Oleh itu, seorang guru harus memaparkan serta mempunyai sifat – sifat yang terpuji dan boleh menjadi teladan kepada murid – muridnya. Membina sebuah generasi sudah menjadi keutamaan seorang guru di dalam bidang kerjaya ini. Maka segala perlakuan baik dari segi berpakaian mahupun sahsiah guru haruslah sentiasa positif bagi memberi kesan yang dapat mewujudkan individu yang mengamalkan nilai – nilai murni yang baik seperti yang menjadi misi Falsafah Pendidikan Negara iaitu melahirkan generasi yang seimbang dari keseluruhan aspek termasuk sosialnya.

            Oleh itu,bagi menangani permasalahan ponteng sekolah dikalangan guru ini, terdapat salah satu penyelesaian yang dirancangkan oleh pihak pentadbiran pendidikan di negara ini yang dinyatakan didalam artikel yang sama seperti berikut :

“Dengan itu, juga difikirkan keperluan untuk JPNS mewujudkan satu lagi program iaitu Program AKUN yang bakal dilaksanakan pada tahun 2012-2016. Ia bertujuan meningkatkan peratusan kehadiran guru di sekolah sekaligus memantapkan lagi keberkesanan penyampaian serta penyebaran maklumat pekeliling dan peraturan di semua peringkat, menerusi empat strategi pelaksanaan iaitu e-Cerap, Pemantauan Silang, Pemantauan Bersepadu dan e-Hadir,” katanya.Menurut Muhiddin lagi, program itu yang bersifat serampang empat mata akan menekankan pemantapan kualiti perkhidmatan di peringkat sekolah yang menjadi cermin kejayaan dan pencapaian sebenar pendidikan”.

            Berdasarkan isu ini juga, aspek etika kerja khususnya etika kerja perguruan itu secara terang – terang telah dilanggar oleh sebilangan pendidik yang ponteng dari melaksanakan tugas mereka di sekolah tersebut. Jika ditafsirkan secara umum setiap profesion pekerjaan mempunyai etikanya yang tersendiri. Etika ialah suatu sistem dasar akhlak dan tingkah laku bagi sesuatu kumpulan manusia atau organisasi. Sistem dasar ini meliputi aspek – aspek moral yang baik dan yang buruk, yang betul dan yang salah dan memberi garis panduan kepada ahli bidang profesion berkenaan. Masyarakat menggunakan etika ini untuk menganalisa, menilai dan menentukan sama ada tingkah laku manusia yang menunjukkan moral telah mengikut adat dan kebiasaan yang diamalkan (Syed Zulfida Syed Md. Noor, 1991).

            Bagi dalam profesion perguruan pula, setiap seorang individu yang bergelar pendidik dikehendaki bagi mematuhi etika itu sendiri demi menjada status, akhlak dan maruah dalam profesionnya. Bagi tujuan tersebut Kementerian Pendidikan Malaysia telah mewujudkan Ikrar dan Tatasusila Profesion Perguruan untuk dijadikan sebagai landasan dan garis panduan setiap guru menjaga imej bidang profesion ini. Perkara ini amat penting supaya imej perguruan ini dapat dijaga di samping dapat meningkatkan mutu profesion pendidikan.

Tatasusila profesion perguruan merupakan suatu garis panduan atau kod – kod tingkahlaku yang perlu dipatuhi oleh semua orang yang menggelar dirinya sebagai pendidik khususnya di dalam sistem pendidikan di Malaysia. Tatasusila tersebut telah dibahagikan kepada empat bidang tanggungjawab yang utama iaitu tanggungjawab kepada murid, ibubapa, masyarakat dan negara dan juga rakan sejawat serta profesion itu sendiri (Nazirmudin Ahmad,Mohd Taib Ariffin, Marinah Awang & Azlita Yonus@Ahmad, 2005). Maka jika dilihat fenomena isu ponteng sekolah di kalangan guru, maka dapat disimpulkan bahawa secara terang – terangkan mereka telah melanggar etika kerja di dalam bidang perguruan secara langsung.

            Seorang guru yang ponteng dilihat sebagai seorang guru yang tidak mempunyai sifat dan kualiti baik dari segi dalaman mahupun luaran yang perlu bagi seseorang pendidik untuk dipandang tinggi serta dihormati oleh masyarakat. Etika kerja yang telah dilanggar menunjukkan bahawa guru tersebut tidak mempunyai sifat dan kualiti seperti bertanggungjawab dan berkepimpinan. Sifat dan kualiti bertanggungjawab dapat memberi panduan kepada seseorang guru tersebut agar sentiasa mementingkan tugasnya yang telah diamanahkan untuk dilaksanakan dengan sempurna, namun dalam situasi ponteng kerja di sekolah ini, guru yang melakukannya seolah – olah dilihat tidak mengendahkan sifat dan kualiti yang perlu ada pada diri mereka selaku pendidik ini.

            Sementara itu, untuk sifat dan kualiti kepimpinan pula, seseorang guru tersebut haruslah mewarisi sifat kepimpinan supaya muridnya dapat mematuhi segala tunjuk ajar dan arahan guru tersebut. Dengan kualiti kepimpinan ini guru bukan sahaja dapat melicinkan aktiviti pembelajaran malah dapat mengubah dan mempengaruhi tingkah laku murid – muridnya. Namun, jika individu yang harus menggalas tonggak kepimpinan ini sendiri tidak hadir ke sekolah, maka segala implikasi negatif baik dari segi murid malah kepada pihak sekolah itu sendiri. Oleh yang demikian jika dirujuk kepada artikel di Borneo Post Online, harapan pihak pentadbir pendidikan mengharapkan agar melalui sistem baru yang diperkenalkan bukan sahaja gejala isu permasalahan guru ini dapat diatasi malah ianya juga dapat melonjakkan mutu institusi pendidikan di negara ini :

”Dengan tema ‘Transformasi Sikap Ke Arah Integriti’, katanya, program itu menyediakan ruang bagi kakitangan Jabatan Pelajaran untuk mentransformasikan sikap ke arah lebih bertanggungjawab, komited dan berintegriti.“Program AKUN ini juga tentunya memberi ruang dan peluang kepada pentadbir di sekolah dan PPD memberi khidmat serta bimbingan dengan lebih terus, bersepadu dan komprehensif,” jelas Muhiddin dan mengharapkan kepada semua warga pendidikan supaya membuat penilaian kendiri bagi meningkatkan kopetensi dalam pengajaran di dalam kelas kerana setiap orang akan dipantau, seterusnya mampu menangani isu ketidakhadiran guru di sekolah”.

3.0 Kesimpulan

Secara kesimpulannya, fenomena isu permasalah guru ponteng sekolah ini merupakan isu yang harus dipandang serius oleh semua pihak. Tidak dinafikan profesion perguruan menuntut guru – guru bukan sahaja terlibat dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di dalam bilik darjah semata – mata, tetapi seorang guru yang beretika seharusnya sanggup berkorban untuk agama, bangsa dan negaranya. Hal ini kerana guru merupakan ikon kepada agen ”role model”  bukan sahaja kepada muridnya tetapi kepada seluruh masyarakat.

Oleh yang demikian tidak dapat dinafikan tugas dan tanggungjawab guru adalah berat dalam usaha membentuk generasi negara masa depan yang mampun menangani segala perubahan dan tuntutan masa. Maka iltizam, semangat dan sikap yang positif sahaja yang mampu menonjol imej guru yang dapat memainkan peranan yang cukup berkesan. Kepelbagaian tugas, tanggungjawab inilah memberi cabaran pada guru bagi meningkatkan segala kualiti, sifat mahupun akaunbiliti kepada bidang profesionalisme ini agar ianya terus dipandang megah oleh masyarakat dan dapat mendukung hasrat negara bagi menaikkan mutu pendidikan negara setaraf antarabangsa.


Bibliografi

Buku Ilmiah :
Arbak Othman (1998), Kamus Pelajar Baru, Kuala Lumpur:  
         Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. 
                Ibrahim Mamat (2000), Etika Untuk Mahasiswa, Kuala Lumpur: Kumpulan  
                         Budiman Sdn. Bhd

Kamarudin Hj, Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz (2004), Pedagogi Asas

        Pendidikan, Kuala Lumpur: Kayazano Enterprise
Nazirmudin Ahmad,Mohd Taib Ariffin, Marinah Awang & Azlita Yonus@Ahmad
                        (2005), Penghantar Etika Edisi Ketiga, Kuala Lumpur : Pustaka Salam

Laman Sesawang :

http://www.theborneopost.com/2011/12/24/guru-ponteng-isu-serius/  yang telah diakses pada 11 Ogos 2012

Oleh : MOHAMMAD SHAFIQ BIN BASERI